Hjärtat har levt en livstid, men jag har inte.

Jag skriver på en bok. En så kallad riktig bok. Det närmaste jag kan komma en roman. Det går väldigt långsamt.

Jag har så svårt för fiktion. Att skapa något som jag inte har känt själv, som jag inte känner igen. Jag hänger upp mig på orden och meningarna.

Ingen som läser den kommer att överraskas av huvudtematiken i den. Alltid denna vackra men jävliga kärlek, och alla dess uttryck.

Kärlek som får livet att lämna ens ansikte. Kärlek som håller en uppe så länge benen i kroppen kan. Kärlek som stannar under huden, åren efteråt.

När jag satt och skrev här om dagen tänkte jag på att jag fortfarande är relativt ung. Mitt hjärta har redan levt en livstid, så jag glömmer konstigt nog bort hur ung jag är ibland.

Sanningen är ju att jag inte har haft tid att uppnå allt jag vill ännu, men att det finns gott om tid kvar. En hel livstid.

Ändå känner jag, och många i min ålder, en stress. Att hitta rätt partner, rätt karriärsväg, rätt hem, rätt sätt att leva. Alla pusselbitar på plats i tid.

Men i tid för vad?

Denna stress är märklig, men också hälsofarlig. Vi springer fram i livet för att hinna, för av någon konstig anledning tror vi att allt måste hinnas med innan en viss ålder.

Jag har föreställt mig att när jag är äldre kommer mina osäkerheter att vara färre. Mina elaka tankar om min kropp och mitt utseende kommer att ha ebbat bort.

Alla ungdomssjukdomar i huvudet kommer att vara borta.

Jag har liksom alltid tänkt att när jag är i medelåldern så har jag gjort och uppnått så mycket jag har velat i mitt liv att jag kan slappna av på ett helt annat sätt.

Men ska det inte gå att släppa denna stress nu? Att bara acceptera att livet varken är slut vid 30 eller 40 års ålder, och att livets alla andetag är lika viktiga?

Livet är en process som pågår nu tills den tar slut. Med tiden samlar vi på oss kunskap och erfarenheter som förhoppningsvis gör våra liv bättre.

Hur allt det kommer att ske ut är bara att vänta och se.

För jag kan bara föreställa mig hur jag skulle skriva min bok om 20 år. Vilka känslor, vilka upplevelser, vilka erfarenheter som kommer att hamna på pappret.

Jag ser framemot den dagen.

2 responses to “Hjärtat har levt en livstid, men jag har inte.

  1. Själv har jag fått lära mig att tänka tvärtom. Att inte fundera så förbannat mycket över då, sedan, i framtiden. Att inte skjuta upp, inte vänta. Jag får inte. Om de säger, nästa vecka eller om tre, fem, tio år att jo, tyvärr, cancern är tillbaka, och den här gången är det slut – då måste jag känna att jag åtminstone försökt.
    Det är ganska enkelt, egentligen. Inte göra sådant hjärtat inte är med på, bara för att andra förväntar sig det. Inte begå våld på mig själv. Inte inbilla mig att man måste resa jorden runt för att uppleva, utforska, när jag i själva verket vill ligga i soffan och läsa medan han spelar tevespel med låg volym, borra in näsan i katternas päls, se nittiotalsteveserier och rensa ogräs.
    Att inte vänta, att inte skjuta upp, är också skillnaden mellan att tänka ”i framtiden kanske jag kan fixa ett bra högskoleprovsresultat så att jag kan komma in på den utbildningen jag EGENTLIGEN skulle gått, jobba inom det yrke jag egentligen ska göra”, och att faktiskt anmäla mig till högskoleprovet, beställa hem matteböcker, sätta sig och räkna och ha en chans att ställa saker och ting tillrätta.
    Och blir jag ändå gammal lär jag knappast ångra att jag som tjugoåttaåring bestämde mig för att det var dags att äntligen vara sann mot mig själv.

    • linus fremin

      annika, ja, håller helt med. jag vill göra det som känns bra för mig, vad mitt hjärta vill. vad är annars poängen med livet om inte att göra det på sitt sätt?

Kommentera

