Att läsa att du är vacker kan göra dig vacker.

För några år sedan besökte jag en butikskedja som sålde smink och andra skönhetsprodukter. Vid kassan kunde kunderna ta ett reklamblad med en lång lista med positiva tankar:

Jag är vacker.

Jag duger som jag är.

Jag har en underbar kropp.

Butikskedjan uppmanade sina kunder att sätta upp texten i badrummet ovanför handfatet så att det var det första och sista de såg varje dag.

Med tiden upptäckte jag att många av mina närmaste vänner hade texten uppe i sina badrum. De flesta har det än i dag.

Även jag hade den uppe på spegeln i mitt tonårsrum, så att jag alltid skulle se orden bredvid min spegelbild.

Jag minns hur jag tryckte i mig godsaker samtidigt som jag tittade på texten och min spegelbild. Jag minns hur jag stoppade två fingrar i halsen och spydde i en tom påse.

Lyfte huvudet och tittade på texten bredvid min spegelbild.

Jag läste ”jag har en underbar kropp”, kände lukten av spya om fingrarna, kände smaken i munnen. Jag hade ingen underbar kropp.

Jag såg den inte hur mycket jag än läste meningen om och om igen.

Snarare hånade orden mig. Som om det var ord jag inte kunde översätta. Att de var jävla franska verb som jag inte kunde böja.

Men nu, många år senare, ser jag hur orden kan göra skillnad. Jag förstår vikten av positiva tankar. Att mörkret i ens huvud blir mindre kännbart.

Kanske hjälper det inte alla att läsa ”jag är vacker” för att känna sig vacker. Men positiva tankar, jag behöver fler av dem.

Vi behöver fler av dem.

För allt det här med hur vi ser på våra kroppar och utseenden sitter ju bara i våra egna huvuden. Vi väljer att se fettet, bristningarna, felen.

Jag har gjort det större delen av mitt liv.

En lapp med positiva meningar påminner mig om just det. Att allt sitter i huvudet, i tankarna. Och tankar kan ersättas av andra, av nya.

Av bättre, snällare tankar om sig själv, sin kropp och sitt utseende.

Det går att inse sitt eget värde. Det är aldrig för sent.

Och det är aldrig för tidigt, som videon nedan visar. I den rabblar en liten flicka upp allt hon gillar med sitt liv. Positiva tankar yttrade framför badrumsspegeln.

Jag blir lite tårögd. För hon kommer att växa upp till en grym människa som har insett sitt eget värde redan från början.

”I can do anything good! Yeah, yeah, yeah, yeah. I can do anything good, better than anyone, better than anyone.”

9 responses to “Att läsa att du är vacker kan göra dig vacker.

  1. Förr hade jag så kass självkänsla att positiva texter och komplimanger bara kändes som ett hån för att det kändes som en sådan lögn. Men i vuxenlivet har jag använt personligt mantra för att jobba upp självkänslan och må bättre. Har skrivit om det här: http://tantmango.se/?p=2352
    och om hur jag mer och mer accepterat mitt utseende: http://tantmango.se/?p=1455
    Positiva tankar är så viktigt att tänka om och om igen! Härlig video!

    • tantmango, ja, bra skrivet! för mig är det viktigare att försöka tänka på annat, fokusera på annat, än utseendet. men positiva tankar eller mantran har blivit allt viktigare också.

  2. Jag skiljer på skönhet och utseende, så att se lappen vid en spegel skulle kännas konstigt och som om jag försöker pressa ihop dem. Det går inte, inte för mig. Utseende är något vi har för att andra ska kunna se oss, mer en praktisk grej, som vi kan ändra på om vi vill och som vi kan bedöma oss själva och varandra utifrån om vi vill, men det är inte det som är värdet eller förmågan. Skönheten ligger i viljan och egenskaperna. Det låter jättekonstigt, eller?

  3. Pingback: Positiva tankar | Chubby Chic

  4. Sara Brännholm

    Åh, vilken perfekt dag att råka se den där posten just idag. Tack!!

Kommentera

