Inget mystiskt med kändisar i liksäckar.

I min senaste krönika för Frihet diskuterar jag det farliga i att mystifiera kända personers missbruk.

Jag tar exemplet 27 Club, den klubb bestående av kända musiker som Janis Joplin, Jimi Hendrix, Jim Morrison och Kurt Cobain, som alla gått bort vid 27 års ålder.

Det var artister som alla hade psykiska och drogrelaterade problem, vilket också ledde till deras död. Ändå vill folk och medier placera dem i en mystisk klubb.

Det finns inget mystiskt med att missbrukare dör.

Det är bara tragiskt.

I min krönika tar jag 27 Clubs senaste medlem, Amy Winehouse, som exempel på hur medierna är delaktiga i kända personers drogmissbruk.

Men vi kan lika gärna ta Whitney Houston som exempel. Även om det inte är klargjort vad som var dödsorsaken så vet vi alla om hennes kamp mot droger och psykiska problem.

Vi vet det för att medierna har skrivit om det vecka ut och och vecka in i åratal.

Så klart är inte medierna ansvariga för hennes död, men de har ett ansvar i hur de skildrade henne och andra kända personer med psykiska problem och missbruk.

Jag skriver i min krönika:

”Medierna fick sitt dramatiska slut med Amy Winehouse, men i stället för att ta ansvar för sin egen bevakning av hennes väg ner i fördärvet placerade de henne i den mystiska 27 Club. Men denna falska mytbildning måste upphöra, då den skymmer och förmins­kar artisternas högst verkliga och dödliga missbruk. Det är inte mystiken i att någon dör så ung som ska adresseras, utan tragiken i det.”

Läs hela krönikan här.

2 responses to “Inget mystiskt med kändisar i liksäckar.

  1. Britney Spears är visserligen inte död, men jag har många gånger upprörts över hur media gottade sig åt hennes psykiska problem. Nu för tiden läser jag ytterst sällan skvallertidningar och har inte läst Aftonbladet eller Expressen på nätet på ett år (och det är jävligt skönt kan jag säga!) så jag vet inte hur Britney behandlas nu för tiden. Men så som hon behandlades då hon led av psykiska problem borde ingen behandlas. Det är helt sjukt hur media och i förlängningen alla som läser kan sitta och gotta sig och och skratta åt hur en uppenbart psykiskt sjuk människa beter sig.

Kommentera

