Läs mitt reportage om män och ätstörningar.

I gårdagens Aftonbladet Söndag, som även går att köpa i dag, har jag gjort ett stort reportage om män och ätstörningar.

I reportaget har jag intervjuat 38-årige Jan och 23-årige Axel som öppenhjärtligt och modigt berättar om sina erfarenheter av att vara ätstörda.

De har två helt skilda berättelser, men de har det gemensamt att de har känt sig ensamma med sina problem då ätstörningar allt för ofta ses som något som bara drabbar kvinnor.

Det var just därför jag ville göra reportaget.

För att låta några röster komma fram som sällan annars hörs. Jag har ju pratat och skrivit mycket själv om mina erfarenheter, men det kändes viktigt att kunna bereda plats för fler.

Jag intervjuar även den forskare, Tabita Björk, som har kommit längst när det gäller forskning kring män och ätstörningar. Tyvärr finns det annars ytterst lite forskning på området i dagsläget.

Så läs gärna reportaget. Jag hoppas att det gör någon skillnad.

(Jag har dock inte valt reportagets rubrik ”Manorexi”. Snarare är jag kritisk till det begreppet, men det är en mindre anmärkning på ett annars bra utgjort reportage.)

7 responses to “Läs mitt reportage om män och ätstörningar.

  1. Synd att just den rubriken blev satt, men viktigt att det skrivs om män med ÄS!

  2. Jättebra att det uppmärksammas! Men oj vad jag tänkte: varför valde han den rubriken, eller var det AB som valde den? Sen såg jag att det inte var du som valt den och det gör mig glad. Jag ogillar begreppet, det signalerar ju att man inte tycker att det är lika mycket på riktigt när män drabbas, utan man måste ge det ett eget namn fastän det är precis lika mycket anorexi som när en kvinna drabbas. Suck. Men jag hoppas att folk kan bortse från rubriken och fokusera på innehållet.🙂

  3. Du är otrolig (om man kan säga så). Denna bloggen fastnade visst bland ”bokmärken”

  4. Pingback: Mitt ätstörningsreportage finns nu ute på nätet. |

Kommentera

