Att göra en nyhet av sin homosexualitet.

För ett tag sedan intervjuades jag i tidningen Lundagård om kändisar som kommer ut, varför dessa händelser blir nyheter och ansvaret att vara öppen som hbt-person.

En poäng jag gör där är att det ofta glöms bort att det alltid, i alla fall i Sverige där medierna sällan outar någon som inte vill det, finns människor som tillhandahåller medierna med komma ut-berättelserna.

Vi kan med rätta fråga oss, som Lundagård-artikeln gör, varför det blir en nyhet när en person kommer ut som homo- eller bisexuell. Men vi bör även fråga oss varför dessa personer själva gör en nyhet av det.

Det är sällan kända personer bara nämner i förbigående att de är ihop med någon av samma kön. Den enda jag kommer på är Mariette Hansson som när hon var med i Idol inte gjorde någon grej av att hennes flickvän satt i publiken.

Många kända personer som kommer ut pryder i stället QX:s omslag, vilket sedan ger eko i resten av medievärlden. Magnus Carlsson har gjort det, den där killen fråm Idol har gjort det och Kajsa Bergqvist har gjort det.

Jag är av uppfattningen att varje öppen hbt-person är viktig och jag tycker att alla som är öppna med sin sexualitet i sin umgängeskrets också kan vara det offentligt.

Det jag ifrågasätter är tendensen att dessa hbt-personer väljer att själva göra nyheter av sin sexualitet, i stället för att bara hantera den som en del bland andra i ens offentliga person.

I Lundagård-artikeln uttrycker jag att jag i Kajsa Bergqvists fall förstår varför hon gjorde som hon gjorde, eftersom det var det bästa sättet att slippa skvallret bakom ryggen.

Så visst finns det anledningar till varför kända personer slår på stora trumman när de kommer ut. För vissa är det till och med en del av en pr-strategi.

Men det är ändå problematiskt då det göder ett heteronormativt medietänk där homo- och bisexualitet görs till nyheter eftersom det fortfarande ses som det udda, det annorlunda.

Jag menar att vi bör sträva efter att vara öppna med vilka vi är, men utan att behöva göra nyheter av det. Vi behöver inte spela med i det heteronormativa mediespelet om vi inte tvingas till det.

När vi har val bör vi välja de bästa.

7 responses to “Att göra en nyhet av sin homosexualitet.

  1. Vår miljöminister Andreas Carlgren är homosexuell, men har så vitt jag vet aldrig gjort någon nyhet av det. Annat läge för politiker förstås, kanske inte det bästa exemplet. Återkommer om jag kommer på någon annan!

  2. Bittra håriga Svalin

    Jag kan delvis förstå dig Linus. Det är probleamtiskt att medierna gör det till en stor nyhet att folk kommer ut/ tvingas komma ut av media som bi eller homo. Bi och homo blir det som är det annorlunda, det exotiska. Samtidigt kan jag förstå varför en del inte berättar om sin sexuella läggning när de är offentliga personer – homofobin och bifobin är alltid närvarande.

    • svalin, jag håller med dig. jag förstår fullständigt varför vissa inte vågar och att det ofta är ett högt pris som kommer med att komma ut. samtidigt ser jag det som viktigt om fler hittar modet. för visst är det mod det handlar om.

  3. Tror du inte att Kajsa tyckte att det kändes mer tryggt att själv berätta i QX; än att kvällspressen skriker ut ”nyheten” (men det gör de ju såklart ändå), att hon på nåt sätt fick lite kontroll över det hela?Det har ju varit en del spekulationer i tidningarna om varför det tog slut så abrupt mellan henne och Måns. Otroligt att det än i dag ska vara så här..

  4. Pingback: Att outa personer är steg mot mer oetisk media. |

Kommentera

