Osminskade kändiskvinnor är oigenkännbara.

Jag kan förstå tjusningen med smink. Att måla på sig ett helt nytt uttryck, ett helt nytt ansikte. Eller kanske snarare en ny version av sig själv.

Själv använder jag endast foundation för att se lite mindre röd ut i ansiktet. För mig skapar den där krämen en lite bättre version av mitt utseende.

Men under vet jag att det är jag. Det syns, det är jag.

Men tydligen är det något helt annat med kvinnliga kändisar. För ständigt skriver skvallertidningar att en kvinnlig kändis är ”oigenkännbar” bara för att hon är osminkad.

Som denna artikel om sångerskan Vanessa Paradis:

”The French beauty was barely recognizable without a scrap of make-up as she shopped at The Grove in Los Angeles with her daughter Lily-Rose.”

Men vem som helst ser ju att det är hon!

Skvallerblaskorna vill också gärna påpeka att kvinnliga kändisar ser trötta och slitna ut utan smink. Vanessa Paradis ser tydligen ”tired and miserable” ut till exempel.

Det är så klart ett större gap mellan hur en Hollywoodsminkad stjärna ser ut jämfört med sitt vardagliga jag. Om vi dessutom lägger till all den retuschering de utsätts för blir gapet ännu större.

Jag fattar det och det är ju en del av problemet.

Att med denna hårdsminkade retuscherade ”perfekta” version av den kvinnliga kändisens utseende skapas även behovet av att repa den perfekta ytan.

Att peka på felen som egentligen bara uppstår på grund av det där gapet mellan den där perfekta versionen och den vanliga vardagliga.

Det är så här den kvinnliga kändisen ständigt behandlas. Hennes utseende ska ständigt kommenteras och värderas.

Dels ska hon hyllas och göras till ideal, dels ska hon pekas ut som för fet, för smal, för osminkad, för mycket.

Hon är alltid dålig på något sätt, kändiskvinnan.

6 responses to “Osminskade kändiskvinnor är oigenkännbara.

  1. Det är alla kvinnors lott att bli bedömda så, men i kändiskvinnornas värld dras det till sin spets. Måste vara otroligt svårt att distansera sig från allt detta när allt handlar om utseende i deras värld. Avundas dem inte, kan jag säga.
    Var det inte Cindy Crawford som sa att inte ens hon vaknade upp och såg ut som Cindy Crawford?

  2. Ja det är sjukt att det ska kommenteras och tyckas så himla mycket när det handlar om kändiskvinnors utseende.. Som nu exempel i blondinbellas blogg när hon la ut lite semesterbilder från stranden så ska genast alla kommentera hennes kropp och både ”du är tjock och ful” och ”du är så vacker” blir ju ett bedömande. Allt med utseende ska alltid kommenteras och vridas och vändas på, vilket är så tröttsamt! Finns så mycket intressantare saker att skriva och prata om och så fastnar det så ofta i utseendefixering som sprider sig ju mer det skrivs och pratas om det.. pust. Sen måste jag erkänna att jag själv är fåfäng och sminkar mig ibland rätt mycket men inte vill jag sitta en hel kväll och prata utseende och smink bara för det eller läsa om kändisar som är hemska bara för att de är osminkade! Säger som ovanstående, himlans tur att man inte är en kändis som blir fotad jämt och ständigt, skulle vara jobbigt att behöva förhålla sig till den publiciteten jämt..

    • ellen, vi måste sluta kommentera varandras utseenden, det är vägen framåt. vi behöver inte värdera varandras utseenden hela tiden.

  3. Detta ständiga bedömande sker både i den stora och den lilla världen. Frågan är vad som kom först. Hur människor pratar till och om varann eller hur det pratas i media? Sedan jag blev mamma till en flicka blir detta så påtagligt så fort hon råkar ha något ”tjejigt” eller jag klippt håret på henne eller något så ska genast utseendet kommenteras. Försöker tänka på vad jag själv ger komplimanger för men hur får man andra att tänka till?

Kommentera

