Jag pratade ätstörningar med Cissi Wallin.

I tisdags gästade jag Cissi Wallins radioprogram i Radio1 där jag diskuterade ätstörningar med henne och Hanna Fridén.

Jag tyckte att det blev ett bra samtal där mycket klokt blev sagt.

Anna-Maria af Sandeberg, verksamhetschef på Stockholms Centrum för ätstörningar, intervjuades också och kom med bra information och fakta om ätstörningar och berättade även lite om hur resurserna för ätstörningsvård ser ut.

En glädjande nyhet i deras verksamhet är att de ska lansera en killgrupp snart så att män med ätstörningar kan prata med varandra om sina upplevelser och gå igenom behandlingen tillsammans.

Jag tror att det behövs mans- och killgrupper när det gäller ätstörningar just för att män och killar har så svårt att prata om sina problem och söka hjälp.

Om de får prata med människor de lättare kan känna igen sig i så tror jag att det underlättar tillfrisknandet.

Ni kan lyssna på programmet här.

8 responses to “Jag pratade ätstörningar med Cissi Wallin.

  1. dansbandsmusik

    jag gillade dig (och programmet) skarpt! så skönt att det finns människor som bryr sig och försöker göra skillnad.

  2. Jag knarkar Radio1 så det var en kul överraskning att du var med, och ett bra program! Jättebra att några vågar prata om problem som finns i periferin av mångas liv men som man inte riktigt möter på samma sätt som många andra. Förutsatt att man inte har problem själv eller känner någon som är öppen med att de har problem alltså.

    Det känns ofta som att den typen av problem bara uppmärksammas under kortare tider efter att typ nån kändis har dött av problemet eller liknande. Och sen låtsas man som att det inte finns igen, det är ju enklare så.

    • mads, tack! ja, tendensen med ätstörningsdebatten är att den ofta osynliggörs och att många inte kopplar den till den smalhets- och träningshets som har blivit till norm i samhället.

  3. Bra program,modigt, ärligt och viktigt att ni pratade om egna erfarenheter. Kram

  4. Vad bra att de ska starta en killgrupp! Det ligger lite tabu över män och ätstörningar, och få vågar nog prata om det. Är ju nog svårt om man är kvinna, kan tänka mig då att det blir ännu svårare om man är man eftersom män dels inte uppmärksammas på samma sätt vad gäller psykisk ohälsa (och kanske främst ätstörningar), dels p.g.a. olika mansideal som säger att man ska vara stark etc..

Kommentera

