Min kärlek till en kvinna med Spock-tröja.

I går tillkännagavs nomineringarna för detta års Oscarsgala. Den nominering jag blev gladast över var den för bästa kvinnliga biroll för Melissa McCarthys insats i lysande Bridesmaids.

Jag älskar Melissa McCarthy. Jag tycker att hon är fruktansvärt rolig i allt hon gör. Hon är en sådan som kan få mig att gapskratta bara med en min.

Trots att hon har varit med i tv-serier som Gilmore Girls och Samantha Who? så var det först förra året som hon fick sitt stora genonbrott. Dels med Bridesmaids och dels med huvudrollen i tv-serien Mike & Molly.

Som jag har skrivit förut har hon ofta fått de klassiska tjocka bästisen-rollerna, men har alltid lyckats fylla dem med stor värme och humor.

Hon har gjort det mesta av det som lätt kunde ha varit klichéer och stereotyper.

Och när hon numera har fått spela roller bortom stereotyperna, som skådespelerskor med större kroppsstorlek ständigt tilldelas, briljerar hon än mer.

Och ingen förvaltar det bättre än Melissa McCarthy.

Ibland är det dock bra att skapa sitt eget material, när det är dåligt med bra roller. I veckan fick jag reda på att Melissa McCarthy har gjort just det.

Då och då de senaste fem åren har hon i all hemlighet lagt ut videor på Youtube med karaktären Marbels Harsgrove. Videos som hon och hennes make gjort hemma när de har haft det tråkigt.

Melissa McCarthy vill dock inte att folk ska tro att Marbles är korkad, tvärtom. Som hon sa hos Anderson Cooper:

”Marbles is very intelligent. She just looks different!”

Oavsett, är hon bland det roligaste jag har sett på länge. Den där peruken, de där käcka tröjorna och hennes lysande analyser av populärkultur.

Hoppas Marbles får en egen film.

 

6 responses to “Min kärlek till en kvinna med Spock-tröja.

  1. Diggar också henne skarpt som skådis:) Men även om jag tyckte om Bridesmaids, så tycker jag att Melissa fick den där typiska ”tjockisrollen” i filmen, som spelar på att hon måste äta hela tiden och vara lite utstött och knäpp.. Och att vara den där ensamma tjocka väninnan helt enkelt, eftersom typ alla andra i filmen är väldigt smala…

    Kram på dig och tack för en bra blogg!

    • ellen, tack! håller dock inte med dig. mccarthys figur har en egen personlighet, en egen stark sexualitet, en drivkraft. hon sitter inte snällt och ser på när de smala brudarna får sitt, utan hon är ju den enda som verkligen tar det hon vill ha.

  2. Omg, måste se när jag kommer hem.

    Ellen ovan: Jag gillade poängen dock att det visade sig att tjockisen var den enda som hade en vettig situation och inställning till livet och sig själv.

  3. Å vilka roliga klipp! Hade ingen aning om att hon gjorde dessa, men blev glad att jag hittat hit!🙂

Kommentera

