Att som journalist möta ett nerkissat golv.

Jag har ägnat två hela veckor av mitt yrkesliv till att bedriva lokaljournalistik. Två veckors praktik belägen vid en av pendeltågens slutstationer.

Mitt största knäck var att jag försökte haffa människor som olagligt stod på handikapplatser vid Ica. Åh, spännande.

Det värsta ögonblicket var när jag åkte hem till en rullstolsburen man som skulle vara knäckets case.

När han öppnade dörren kände jag direkt stanken av urin. Han ursäktade det med att hans stomipåse hade gått sönder över hela vardagsrumsgolvet.

Jag blev helt jävla ställd.

Frågade om han ville ha hjälp att torka upp det. Men han sa att hemtjänsten var på väg. Så jag gjorde min intervju och fotade honom där mitt i allt kiss.

Som tur var brydde han sig inte om att tycka det var pinsamt. Själv svor jag att aldrig arbeta på en lokaltidning igen.

Jag har hållit mitt ord.

Men med det sagt så uppskattar jag faktiskt den charmiga nyhetsvärdering som bara finns i riktiga lokaltidningar. Den som bara går ut på att folk ska klaga över dumma saker.

Det skildrar med all tydlighet bloggen Lokaltidningsbesvikelse. Den lägger helt enkelt upp de mest triviala nyheterna från Sveriges alla hålor.

Nyheter om folk som är sura över att det var kö i skidliften, att de blev avsläppta vid fel busshållsplats eller fastnade i centrumets elektriska dörrar.

Nyheter om sur köttfärs, om att få tillbaka en  falsk tjugolapp i växel och om för ”höga” filmjölkspaket som inte går att få in i kylskåpet (ni måste läsa den!)

Det är på riksnivå riktiga icke-nyheter som säger absolut ingenting av värde. Men på lokalnivå är det riktiga rättviseproblem.

Just därför är det en sådan stor humor!

2 responses to “Att som journalist möta ett nerkissat golv.

  1. Nu skäms jag lite över detta, men håller så jävla med om filpaketen och har faktiskt tänkt skriva till Arla och klaga!🙂

Kommentera

