När en kvinna slår alla män.

Jag är ganska bra på att bowla. Eller rättare sagt: jag suger inte lika mycket på det som jag gör i de allra flesta andra sporter.

När jag var pojke hade jag klippkort till bowlinghallen i Sumpan. Det var tider det.

Bowling är en idrott som jag aldrig har förstått tanken med att kvinnor och män spelar var för sig.

Numera tycker jag att det är få idrotter där könsuppdelning är berättigat ens ur ett sportsligt rättviseperspektiv.

Bowling är inte en idrott som enbart styrs av muskelmassa, vilket oftast är ett argument för könsuppdelning. Bowling handlar mest av allt om teknik.

För några år sedan hände något historiskt. Amerikanska Kelly Kulick skrev idrottshistoria när hon som första kvinna besegrade männen och vann PBA Tournament of Championship i Las Vegas – en av bowlingens fyra majors.

Billie Jean King, legendarisk tennisspelare och ordförande för Women’s Sport Foundation, sa då:

”Kelly Kulick’s win at the PBA Tour’s Tournament of Champions is not only historic, it serves as a motivational and inspirational event for girls and women competing at all levels all around the world.”

Det speciella med Kelly Kulicks seger var att hon vann utan handikapp.

I Sverige finns det nämligen flera tävlingar där kvinnorna utmanar och till och med besegrar männen. Men damerna får starta med ett åtta poängs försprång per serie.

I seriespelet finns inget handikapp och upp till division 1 får damer spela med herrlag, men inte i högsta serien.

I Sverige har det länge pratats om att en gemensam elitserie för män och kvinnor ska startas. Men inget händer.  Männen har inte velat det.

Som alltid vill inte männen släppa till. Så typiskt. Det är bara att byta ut ”må bästa man vinna” till ”må bästa spelare vinna”.

Varför är det så svårt för vissa män?

Med historiska segrar som Kelly Kulicks kommer det att bli allt svårare för männen att ställa sig i vägen. Det är 2012. Saker och ting förändras.

Keep up, boys.

8 responses to “När en kvinna slår alla män.

  1. Jag har nåt minne av kvinnlig lerduveskytt krossade allt motstånd när man tog bort könsbarriären. Ganska snart var barriären tillbaka igen…

    Brasklapp: Orkar inte googla för att bekräfta, så jag kan lika gärna ha drömt det här.

  2. Helt rätt, könsuppdelningar blir allt svårare att motivera (som om det någonsin funnits vettiga motiv till särskiljning). I vissa sporter är kvinnorna betydligt bättre än männen, till exempel curling.

    Kommer ihåg gympan i skolan, då läraren alltid delade upp oss i en killgrupp och en tjejgrupp. Killarna fick spela fotboll eller bandy. Tjejerna fick nöja sig med badminton. Så genomdumt.

    • emil, ja minns också gympan i skolan. jag ville ju alltid göra det tjejerna fick göra. orättvist!

  3. Spelade de med likadana klot?

  4. Jag hade ingen aning om att kvinnor får försprångspoäng i vissa sporter. Blir less och matt på det här fjanteriet. Förstår inte folk hur viktigt det är med genus? Vad grundar de reglerna på? Nu är jag inte expert på bowling men inte fan bowlar man med fittan?

Kommentera

