Djurisk homosexualitet.

När jag var liten älskade jag att kolla på tävlingen Hur gör djur? i Söndagsöppet. Något som ofta slog mig var följande:

Hur gör djur? Jo, de gör som människor.

Precis som lejon, elefanter, zebror, gorillor, schimpanser, giraffer, myskoxar, vargar, mårdar, delfiner, gråvalar och späckhuggare finns det bland människor de som är homosexuella.

Jo, det är sant!

Ibland brukar forskare och andra påpeka att homosexualitet är vanligt hos andra djurarter än människan för att på sätt övertyga om homosexualitetens naturlighet.

Det är ett bra argument när homofober babblar om ”naturens lagar” och allt det. Även om mycket djur gör blir något annat när det sker i människans rum.

Länge viftades upptäckterna om homosexualitet hos djur bort av forskarna. För att de helt enkelt inte ville se det.

År av potentiella upptäcker viftades bort, eller tolkades fel då många forskare var heteronormativt blinda och bara såg honor med hanar även när så inte var fallet.

Men de senaste åren har mer och mer forskning kommit som har visat att homosexualitet återfinns i över 1500 arter. Det handlar om djur som vill ha sex för att de vill ha sex.

Partnerns kön är inte så relevant.

Det är som zoologen Petter Böckman sa för några år sedan:

”Djur drivs av drifter precis som vi. När djuren har lust att ha sex så har de sex. Det är vi människor som bekymrar oss för vilket kön det är på partnern, djur bara sätter i gång.”

Något att tänka på.

 

6 responses to “Djurisk homosexualitet.

  1. Vilken nostalgi att se klipp från hur gör djur🙂 kom ihåg att jag ville ha sådär fina papegojgosedjur, som de fick som poäng… Ja, vi är ju en sorts djur och har därför likhet med alla andra djur, håller absolut med. Men att vi inte är sådär driftdrivna som djuren så vi har sex med vem som helst och när som helst vi känner för, det kanske är rätt bra ändå🙂

  2. Åh jag älskade också att titta på Hur gör djur! Mest för att jag alltid hoppades att det skulle komma med något som parade sig, jag tyckte nämligen att det var väldigt upphetsande och spännande (jag var i puberteten då och ALLT som på minsta vis relaterade till sex fick igång mig).

    Biologism tycker jag att är farligt, farligt. Biologister använder ofta djur enbart för att bevisa sina egna påståenden om människan som någon slags allmängiltiga sanningar. Typ fåglar lever i par för livet, då är det naturligt (människan ska leva i kärnfamilj). Aphannen har tillgång till alla honor i flocken, då är det naturligt (män kan inte hjälpa att de är otrogna). Och så vidare. Beteenden som man INTE vill se däremot, eller som inte driver ens tes vidare, de finns inte. Det är ungefär samma grej som att genom att tolka historien påstå att människans sanna natur är si eller så. Vi tittar nämligen på historien med glasögon färgade av vår tid och att först tolka den och sedan applicera den på vår tid blir bara helt bakvänt.

  3. Hejsah hej🙂
    Jag uppmärksammade att din blogg omnämndes i ett sammanhang som jag inte var säker på om du gillar så jag tänkte ge dig en ”heads up”:

    http://homoterapi.blogspot.com/2010/06/sa-tycker-manniskor-om-homororelsen-och.html

    Det är såklart helt okej om du verkligen vill stötta missionen ifråga, men tänkte att du kanske inte var medveten om att du nämns och används till någon annans agenda.
    Må fint hälsar Frej von Fräähsen🙂

    • danspojke, tack! jag har varit medveten om den där sidan länge. försökte till och med diskutera med människan bakom sajten för några år sedan, men det går inte att diskutera med idioter. så jag låter det där vara. folk som klickar in på min blogg och läser fattar att jag är motsatsen till hans framställning av mig.

Kommentera

