Svårt att skaffa ett andra hem utan ett första.

Jag sitter en hel eftermiddag och kollar på tv-program där engelsmän får hjälp att hitta semesterhus runt om i Europa.

De har alltid en mängd önskemål. Till exempel att det ska ligga nära havet, ha minst tre sovrum, ha en stor trädgård och så vidare.

Och de är villiga att lägga flera miljoner på det.

Sådana här tv-program handlar mer om eskapism än om praktisk information. För få av oss som ser på programmen skulle själva ha råd med ett hem, och i detta fall ett andra hem, för några miljoner kronor.

För kontrasten är stor till den verklighet jag lever i. I min verklighet räcker det för mig att gå in på Facebook för att dagligen se en handfull människor efterfråga lediga bostäder.

Det finns nämligen inte tillräckligt med bostäder i storstäderna, och än mindre billiga hyresbostäder för de som inte har tillgång till miljoner, antingen genom familjen eller banken.

För dessa människor, som är många och lär bli fler, finns det ingen tanke på ett andra hem. De skulle ju gärna vilja ha ett första hem först av allt.

Ett första eget hem i stället för att tvingas bo hemma hos föräldrar, hos kompisar eller i osäkra och dyra andrahandsboenden. Men alternativen är få för den som inte har tillgång till miljoner.

Jag har turen att ha ett förstahandskontrakt ute i min förort, och det är jag oerhört tacksam för. Men jag är alldeles för ensam om att ha ett i min ålder i Stockholm.

Så när jag ser på dessa tv-program ser jag det som ett sätt att fantisera mig bort. Precis som jag gör när jag läser bostadsrättsannonser i tidningen.

För mig och många med mig är det just bara fantasier som aldrig kommer att bli verklighet. Det är upp till politikerna att förändra det och skapa förutsättningar för alla de som inte har tillgång till miljoner.

För det svårt att skaffa ett andra hem utan ett första.

4 responses to “Svårt att skaffa ett andra hem utan ett första.

  1. Jag är så jävla glad att jag har ett hem överhuvudtaget. Det tog mig 4,5 år i bostadskön att få det, och det ligger längst ut på Gröna Linjen, i ett område som är lite si så där att bo i… men det är ett hem i vart fall. Jag är väldigt tacksam över det.

    Men jag är förbannad över den bostadsbrist som råder, och det är som jag ser det ett problem som kan skyllas dels på alla som knullar fram massor av barn (överbefolkning är negativt på fler sätt än vad gäller bostadsbristen), dels politikerna som är för slöa på att motivera byggprojekt och det faktum att nya bostäder är SÅ JÄVLA DYRA.

    Jag och pojkvännen vill gärna flytta till en bättre bostad (vi bor för trångt och som sagt, området är lite si så där) men de nya hyresrätterna har en hyra på typ 6000- 7000 kronor för en tvåa. Hyran är billigare på bostadsrätter, men, då måste vi ju ha så där 1- 2 miljoner också. Och det har vi ju inte. Inte många andra ungdomar heller. Eller ens medelålders, för den delen, men värst är det väl för oss ungdomar med tanke på att vi sällan har fasta jobb eller också studerar vi. Det får man inte några bolån med. Knappt ens en vanlig hyresrätt (vet inte hur många gånger vi tittat på lägenheter, både jag före jag fick denna och vi nu när vi bor här, och funnit att årsinkomsten är för låg för att man ska kunna flytta in där).

    Situationen är extremt frustrerande för oss unga, speciellt de som inte har bostad alls. Givetvis. Jag skulle önska fler program som hjälper unga att hitta bostäder. Och framför allt fler byggprojekt där hyrorna sedan inte är så fasligt dyra, men jag är osäker på hur man skulle kunna lösa det.

    Och precis som du ser jag på sådana program bara för att fantisera mig bort, på samma sätt som jag läser bostadsannonser bara för att få drömma lite om en bättre bostad. För jag vet ju att det kan ta 10, 20, 30 år innan drömmen blir verklighet. Och drömmen om TVÅ bostäder… kommer den någonsin att bli sann? Jag är tveksam.

    • sugarhearted, håller med dig. tog mig också många år i bostadskön att få min lägenhet. men vad gör folk under den tiden? det är ett kaos på bostadsmarknaden och med alliansregeringen har det blivit ännu svårare för dem utan pengar. hemskt.

  2. Ja det är en galen värld vi lever i. Hyreslägenheterna borde vara för alla och inte bara för dem som kan betala överpriser. Inte har de flesta heller möjligheten att köpa sig ett första hem, om man nu inte har en 15% kontantinsats och vem har det. Det är inte allas föräldrar som har haft möjligheten att lägga undan barnens barnbidraget under 18 år och putta dem ur boet med flera hundra tusen på sparkontot. Här min lilla vän har du en buffert, gå nu ut och börja ditt självständiga liv. Vi går fan bakåt i utvecklingen när det kommer till boende. Det är den äckliga verkligheten vi får leva i, en verklighet där de rikaste bor i värmen i mitten. Sedan strålar fattigdomen ut som en sol och längst där ute i mörkret får de som behöver mest ljus bo.

    • fröken öquist, ja det är sorgligt, och upprörande då utvecklingen under högerregeringen är att bara de med pengar ska ha råd med ett boende.

Kommentera

