Jag mejlade Whoopi Goldberg och fick ett svar.

Jag har sedan min tidiga ungdom haft Whoopi Goldberg som en av mina favoritpersoner. Det har varit något med hur hon alltid har representerat något annorlunda än alla leading white men.

Och hon har alltid haft något klokt att säga.

”My mother told me when I was pretty young that you can be who you are or try hard to be something else. I was always a lazy bitch, so trying hard to be something else wasn’t going to happen.”

Hennes rolltolkning av Celie i The Color Purple är fortfarande en av de bästa jag någonsin har sett. Jag tror jag såg mig själv i Celies resa från nedbruten till upprätt. Från svag till stark. Från sorg till någon sorts glädje.

Och Whoopi tolkade allt det perfekt.

Sedan såg jag Boys on the Side där Whoopi i scenen nedan sjunger You Got It till en hiv-sjuk Mary Louise Parker. Den låten, och den scenen, får mig alltid att gråta. Inte ledsna tårar, utan renande tårar.

Det känns som att Whoopi sjunger den direkt till mig.

När jag var 17 år hittade jag Whoopis officiella hemsida. Och jag skickade ett mejl till hennes officiella mejladress. Jag ville bara berätta hur viktig hon hade varit för mig.

”Dear Whoopi,

My name is Linus Fremin and I’m a huge fan of you. Your work in The Color Purple has inspired me more than you’ll ever know. It has given me great comfort through many sad times.

I understand if you’re too busy to respond, but that’s ok. I just want you to know that you’ve made a big difference in my life och for that I will be forever thankful.

With love,
Linus.”

Det är det enda fanmejlet jag någonsin har skickat till någon. Och troligtvis det sista också. Men jag kände bara ett stort behov av att hon skulle få veta vad hon har betytt för mig genom åren.

Jag behövde inte få ett svar. Men jag fick ett.

”Ooh child, you’re too sweet! Thank you, thank you, thank you!

Please take care of yourself.

Love,
Whoopi.”

Visst, det kanske inte var den riktiga Whoopi som svarade. Kanske var det en anställd eller vem som helst. Men för mig var det Whoopi.

För mig var det Whoopi.

6 responses to “Jag mejlade Whoopi Goldberg och fick ett svar.

  1. höll med angående henne tills hon uttalade sig om polanski och rihannamisshandeln

    • förundrad, håller med dig om det. blev också förbannad och besviken av de uttalanden. även om hon försökte förklara sig efteråt stör det mig fortfarande. men mejlet skrev jag innan dess och vad hon betydde för mig då kan inget ta ifrån henne ändå.

  2. Åh, jag behövde inte ens titta på klippet för jag började gråta av själva inlägget.

  3. Jag kan bara instämma! Fantastisk människa och två väldigt bra filmer! Vissa människor är så vackra på insidan att det lyser igenom allt, så är det med Whoopi. Och jag är säker på att hon skrev det mailet, det lät så genuint att jag har svårt att tro att det var en anställd. Men jag kanske bara är naiv…

Kommentera

