Det här var mitt år, nästa blir bättre.

Varje år vid den här tiden försöker jag att blicka bakåt för att kunna blicka framåt.  Till min hjälp har jag några frågor som jag har snott från andra som har velat göra samma sak.

Fem händelser som har varit bra det här året?

1. Mina vänner. De är min valda familj.
2. Att få uppleva ögonblick av kärlek igen.
3. Nya kontakter, med människor och möjligheter.
4. #prataomdet. För vad det gav mig och andra.
5. Min familj. Alltid.

Fem händelser som har varit sämst det här året?

1. Tröttheten av att inte haft riktig semester på ett år.
2. Att min bästa vän, Oprah Winfrey, sa adjö till sin show.
3. Trampande på samma ställe.
4. Att inte kunna spara mer pengar.
5. Att falla ur kärlek.

Vad har du lärt dig i år?

2011 var året då jag började twittra på allvar. Det finns massor med saker jag älskar med Twitter. Dialogerna med bra människor, länkandet till intressanta och viktiga saker. Jag lär mig något varje dag. Samtidigt har jag märkt en stor nackdel. Det är att när jag konsumerar så mycket av andras åsikter varje dag så blir det ibland svårt för mig att känna att jag har ett utrymme att utveckla egna tankar. Vad kan jag tillföra om allt redan verkar vara sagt? Jag har över huvud taget lärt mig att jag måste skapa utrymmen för mig själv att tänka, och det betyder att jag måste stänga av vissa kommunikationskanaler ibland.

Blev året som du har tänkt dig?

Jag hade inga tankar om hur det skulle bli. Det har jag aldrig. Jag har gått igenom tillräckligt för att veta att det är mycket världen kommer att göra med mig som inte ligger i mina händer. Jag försöker att styra det som går att styra.

Vilka kläder har du använt mest?

I år har jag på riktigt börjat använda skor med högre klackar. Försökt lära mig att gå i dem och därmed lärt mig det skonsamma i att alltid ha ett extra par sköna skor i väskan. Har även insett att jag gillar genomskinliga bekväma blusar. Mest använda väska är min lagade och slitna röda.

Ångrar du något?

Jag försöker att inte ångra något, utan lära mig själv att aldrig göra om samma misstag.

Vilka människor har du hängt mest med år?

Mina bästa vänner. Mycket mer med min älskade syster. Lite nya bekantskaper. Mig själv, mest av allt.

Vilka nya personer har du lärt känna i år?

Letar aldrig efter nya bekantskaper just för att jag vet att om det klickar med någon så gör det, men har lärt känna en del nya människor som jag hoppas utveckla vänskaper med.

Vad är det vackraste du fått i år?

Oj, svår fråga, men det som satte sig djupt in i hjärtat och som bekräftade varför det jag gör är av vikt, var nog det här mejlet.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?

Ja, den vän jag har känt längst blev mamma. Det känns fortfarande helt stört. Det satte sig djupt, då det fick mig att inse att vi inte är kids längre, utan att vi nu snart får kids. Känner ingen sorg över det, mer bara att jag behöver tid att säga hejdå till det som var för att kunna säga hej till det som ska komma.

Vad var din största framgång 2011?

Framgång är ett konstigt ord. Jag har svårt att veta vad det betyder, egentligen. Men det finns saker jag är nöjd med i år och det främsta är att jag tog mig några steg fram i mig själv. Det känns så, och det är jag tacksam över. Mer framgång än så kräver jag inte.

Största misstaget?

Att säga kärleksord utan att riktigt mena dem.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?

Jag tror gladare. Det här året var mer utvecklande och innehållsrikt än året innan. Nästa år hoppas jag på en tydligare väg framåt. Nu står jag vid början och väntar otåligt.

Vad önskar du att du gjort mer?

Fått de jag älskar att förstå hur mycket jag älskar dem.

Vilken låtrad från i år summerar bäst ditt år?

”You’ll never know how happy I’ll be when the sun’s going down”
Gillian WelchDark Turn of Mind

Har du några nyårslöften?

Löften är förrädiska då de ofta hindrar mer än de möjliggör. Så jag ger inga löften, utan satsar mer på att medvetet försöka lite mer på vissa områden. Att försöka är bättre än att lova.

Kommentera

