De här skivorna var bäst 2011.

I år har varit ett fantastiskt musikår för mig då många av mina absoluta favoritartister har släppt grymma album.

Det är artister som jag har alla album med. Det är artister som faktiskt får mig att köpa album för att jag vill ha dem i bokhyllan och kunna bläddra genom texthäftena.

Årets tveklöst bästa skiva är PJ Harveys fantastiska Let England Shake. Den sammanfattar allt jag älskar med musik med sitt personliga uttryck, välskrivna texter och drabbande melodier.

Det är en skiva jag kommer att värdera högt även när det här decenniet ska sammanfattas. För den visar en artist som vill något med sin musik och som lyckas med det.

1. PJ HarveyLet England Shake

PJ Harvey är en artist som alltid vågar sig ut på nya marker utan att gå vilse i sig själv. På denna skiva har hon aldrig känts viktigare. Ett musikaliskt mästerverk om krigets bördor.

2. Gillian Welch – The Harrow and The Harvest

Gillian Welch och hannes partner David Rawlings har förmågan att göra de mest tidlösa innerligt vackra låtar som kommer att överleva hundratals år. Så även denna gång.

3. Jesse Sykes & The Sweet HereafterMarble Son

Mitt absoluta favoritband har i Jesse Sykes en sångröst som greppar tag och vägrar släppa taget. Dessutom väldigt lyckat att de blandar in mer psykadelisk rock i sin alt-country.

4. Meshell NdegeocelloWeather

Det är tydligt att Meshell Ndegeocello är ett barn av funk, soul och folk då hon lyckas kombinera dem alla till en djupt personlig skiva som tveklöst är en av hennes bästa.

5. Dolly PartonBetter Day

Jag älskar Dolly Parton innerligt, men med en så stor diskografi har det funnits en viss ojämnhet, men på senaste skivan levererar hon sin bästa popcountry på länge.

6. Marianne FaithfullHorses and High Heels

Ytterligare en utmärkt utvald samling låtar som ger all plats åt den där fantastiskt kärva rösten. En dag vill jag ha Marianne Faithfulls röst.

7. Kate Bush50 Words For Snow

Kate Bush är föregångaren till så många artister, men ingen kommer i närheten av den skönhet hennes låtar besitter. Det blir inte mer tydligt än med denna skiva.

8. Lucinda WilliamsBlessed

På Blessed lyckas Lucinda Williams än en gång sjunga rakt in i hjärtat, men nu med lite mer hopp, lite mer optimism, än tidigare. Jag tror henne vad hon än sjunger.

9. Rebecca FergusonHeaven

Hon kom tvåa i X Factor UK förra året och har med Heaven gjort det bästa debutalbum som en talangtävlingsdeltagare någonsin gjort.

10. Ebba ForsbergFalling Folding Flipping Feeling

Sveriges bästa sångerska fortsätter att odla sitt eget uttryck. Hon har en förmåga att krypa in under huden. Önskar att fler insåg hennes storhet.

Kommentera

