De här filmerna var bäst 2011.

Jag tycker att 2011 har varit ett riktigt svagt filmår. Det är ytterst få filmer som jag har tyckt om. De flesta har jag glömt direkt efter eftertexterna.

En film jag hade velat se är Ruben Östlunds film Play eftersom hans förra film, De ofrivilliga, i mitt tycke är den bästa svenska film som har gjorts.

Men efter alla skriverier om Play kände jag att jag väntar med att se den tills jag känner att jag inte längre färgas av alla andras åsikter om dem.

Men förutom den så har jag funnit fem filmer som i år har berört mig, fått mig att gråta, fått mig att skratta. De är bara fem till antalet, men de är alla jävligt bra på sina egna sätt.

1. Tyrannosaur (Storbritannien)


Så knäckande bra om hur två personer med olika erfarenheter av våld möter varandra och försöker finna något annat. Olivia Colman i ena huvudrollen visar årets bästa skådespeleri. En film som lämnade tankar i huvudet som bara de bästa filmerna gör.

2. Bridesmaids (USA)


Den är ovanlig på många sätt. Den har nämligen blivit en massiv succé trots att den är skriven och frontas av kvinnor och trots att den är den roligaste komedin på flera år. Brukar ju tyvärr vara tvärtom. Smart, varm och jävligt rolig med Melissa McCarthy som årets scenestealer.

3. Poetry (Sydkorea)


En vacker och hjärtskärande film om en äldre kvinna, lysande spelad av Yoon Jeong-hee, som trots tilltagande Alzheimers försöker utveckla sig själv med poesikurser samtidigt som hon brottas med ett barnbarn som anklagas för våldtäkt.

4. Like Crazy (USA)


Om förra årets bästa relationsdrama var Blue Valentine så är Like Crazy detta års bästa. Det är en delvis improviserad film om hur ett ungt par som förälskar sig tvingas till ett långdistansförhållande när den ena får visum-problem. Så realistiskt och berörande om hur ont distans kan göra kärleken.

5. Happy End (Sverige)


Briljanta skådespelare som Ann Petrén och Malin Buska visar hur våra relationer till andra kan påverka vilka vi är. Om hur svårt det är att hjälpa den som mår dåligt. Det är en film som sätter i gång tankar om hur svårt det är att bara gå vidare ibland.

6 responses to “De här filmerna var bäst 2011.

  1. Har inte sett någon av de där, men Drive och Få meg på, for faen tycker jag är de bästa filmerna under 2011.🙂

  2. Eh, det var jag som skrev kommentaren om Drive och Få meg på, for faen. Min pojkvän var visst inloggad dock. ><

  3. Åhh vad glad jag blir att du tog med ”Like crazy”. Jag bara älskade den filmen. Redan sett den minst 10 ggr. Så fin, helt crazy

  4. Pingback: Min kärlek till en kvinna med Spock-tröja. |

Kommentera

