Vissa ord bär på en historia av förtryck.

I min sista krönika i Frihet för året diskuterar jag politisk korrekthet och vikten av att kunna kommunicera utan att såra. Jag gör det utifrån vissa människors vilja att använda ordet negerboll.

Jag kritiserar människor som är villiga att ignorera hundratals år av kolonialt förtryck bara för att de menar att det ”alltid har hetat negerboll” .

”Ibland vill dessa kritiker få det till att vi politiskt korrekta bara försöker undvika kulturellt grundade tabun och känsliga frågor. Men det är en medveten förvanskning av sanningen. För det är snarare så att det är vi som stämplas som politiskt korrekta som faktiskt problematiserar och ifrågasätter de normerande och förtryckande företeelser som finns i samhället. Hur mycket politiskt inkorrekta än försöker framställa sig själva som modiga sanningssägare så är det tydligt att begreppet politiskt inkorrekt mest är en mer smickrande omskrivning av sexism, rasism och homofobi.”

Tyvärr är jag ganska beredd på att få lika många idiotiska och rasistiska kommentarer som alla andra gånger jag har diskuterat dessa frågor.

Men snälla ni som funderar på det, läs texten ordentligt innan ni käftar i gång.

Läs resten av krönikan här.

8 responses to “Vissa ord bär på en historia av förtryck.

  1. Hur mycket politiskt inkorrekta än försöker framställa sig själva som modiga sanningssägare så är det tydligt att begreppet politiskt inkorrekt mest är en mer smickrande omskrivning av sexism, rasism och homofobi.

    Exakt. Sådär provocerande och vad ingen annan vågar säga. Men hur provocerande är det egentligen med ett gäng skrockande gubbar som pöser och slänger ur sig samma rasistiska skit som gamla gubbar har tyckt i århundraden? Om de nu vill anse sig själva så provocerande så kan de väl påstå att de är bisexuella i hockeyomklädningsrummet eller att de gillar shemaleporr i bastun. Men de vågar aldrig klämma ur sig något som faktisk skulle chocka svennebanan.

  2. TACK för att du skrivit denna krönika. Jag jobbar på café och blir vansinnig på alla som vill köpa ”negerbollar”. Önskar att jag var mer modig och sa ifrån på skarpen, men folk blir så galet sura när man ifrågasätter deras uttryck. De ser det som en mänsklig rättighet att få säga ”negerboll” och blir nästan kränkta om de inte får göra det. En före detta vän till mig sa nån gång: ”ja, men det heter ju finska pinnar och sjömansbiffar också. Är det också rasistiskt?”

    FÖRE DETTA VÄN.

  3. Hear Hear! Du är så jävla bra, alltid huvudet på spiken. Jag ser fram emot att följa dig även 2012. Ha en riktigt bra jul och ett gott nytt år. Kram.

Kommentera

