11-åringar som tar livet av sig.

En elvaårig pojke hänger sig från trappräcket. En annan hänger sig i sin garderob. En tredje hänger sig i badrummet. Ingen av dem orkade leva längre. Att ta livet av sig efter endast 11 år.

Varför?

Alla tre mobbades i skolan. De kallades för bögjävlar. De fick veta att de var fula. Äckliga. Och så vidare, och så vidare.

Så de orkade inte längre.

Det är så fruktansvärt. Att deras mammor var tvungna att hitta sina barn hängandes. Döda. De berättar sina historier för Oprah Winfrey, och jag gråter. För jag förstår att pojkarna inte orkade längre.

Mobbning kan förstöra människor innan de ens har hittat sig själva. Innan de ens har hunnit bli kära. Innan de ens har hunnit med något alls.

Jag blev ibland kallad för bögjävel på högstadiet. Men inte så ofta, och jag berördes inte så mycket av det. Jag vet inte varför jag klarade det, varför någon gör det. För det gör ju så ont i unga hjärtan.

Det är som i den utmärkta filmen 2:37. Den inleds med att en elev tar livet av sig på skoltoaletten. Tittaren får inte se vem det är och hela filmen går ut på att se vem det är av några ungdomar som har tagit livet av sig.

Är det den anorektiska tjejen? Bögen? Den mobbade killen? Den sexutnyttjade tjejen?

Det är en fruktansvärd film då den verkligen visar att döden är så nära. Att den flykten är så nära. Alla ungdomarna i filmen, jag förstår varför de inte skulle orka. Det är en så jobbig förståelse.

I slutet får tittaren reda på vem det är som har tagit livet av sig. Och det är en så väldigt grafisk och blodig självmordsscen att den får mina ögon att tåras bara av tänka på den.

Men samtidigt är den viktig att se i all sin brutalitet. För det går inte att inte tänka annorlunda efteråt på den viktigaste frågan i sammanhanget.

Ett liv släcks.

Varför?

Kommentera

