27 år i livet och det här är vad jag är stolt över.

Jag fyllde år i går. 27 år i livet har jag fått hittills. Jag är dock inte särskilt brydd om att fira födelsedagar. Det är en dag bland alla andra.

Däremot får det mig alltid att se tillbaka. Det får mig att reflektera över vad jag har gjort med mitt liv hittills. Alla de vägar som har lett mig hit.

Jag tänker på vad det är jag kan vara stolt över. Vad det är jag har gjort som har gett miitt liv någon sorts mening. För jag vill att det ska ha en. Eller flera.

Det som slår mig dagen som markerar mitt 27:e år i livet är det som är bland det bästa som jag har gjort i mitt liv. Att jag fick vara med om #prataomdet.

I torsdags vann Sofia Mirjamsdotter och Johanna Koljonen Stora Journalistpriset i kategorin Årets förnyare. Efteråt firade jag och många med mig dem på efterfesten.

Jag var så jävla lycklig. Inte bara för att dessa två fantastiska människor ärades med detta prestigefyllda pris, utan för alla de som faktiskt delade med sig av sina mest privata jag.

Och pratade om det.

Att jag, tillsammans med så många fina människor, var med och möjliggjorde de utrymmena. Det sitter så djupt i mitt hjärta. För det visade att förändring är möjlig.

Jag har så länge som jag har jobbat som journalist ifrågasatt min egen roll i mediebranschen. För det finns så mycket som skaver och skadar i denna bransch.

Makten journalistiken sitter på används allt för ofta fel.

Jag har inte riktigt förstått hur jag kan vara en del i något som jag så sällan tror på. Jag vill att det jag tillför ger mig mening. Att det ger andra mening.

Men utrymmet för att göra det har ofta varit litet.

Men #prataomdet gav mig hopp. Jag bevittnade hur det var möjligt att kollektivt skapa de utrymmena och skapa ett viktigt och meningsfullt offentligt samtal som faktiskt gjorde skillnad.

Jag såg hur en stel och pengadriven mediebransch kunde formas när människor gick samman kollektivt med alla sina kunskaper och nätverk för att skapa nya meningsfulla mediala utrymmen.

#prataomdet gav mig, för första gången i mitt yrkesverksamma liv, ett riktigt hopp om en bransch som jag aldrig har känt mig riktigt bekväm i. Att när makten den sitter på används i rätt syften kan den skapa revolutioner.

Så när jag reflekterar över mitt 27-åriga liv är #prataomdet en av många saker som jag känner stor stolthet över. Det är sådana saker jag önskar göra mer ofta.

Jag har en livstid på mig.

6 responses to “27 år i livet och det här är vad jag är stolt över.

  1. Grattis grattis Linus!!! Önskar dig ett grymt skönt och spännande 27:e år🙂 kraaam

  2. Kudos, Linus!! Är väldigt stolt över dig, som varande en något äldre ”landsmaninna” – bra jobbat!

  3. Grattis i efterskott! Vad tycker du om Ann Heberleins kommentar till prataomdet i Sydsvenskan??

    • karin, tack! jag tycker att heberleins text är riktigt dålig. det är uppenbart att hon inte har läst särskilt många prataomdet-texter, om någon alls. det gör det svårt att ta vad hon skriver seriöst.

      en del av hennes kritik borde ju riktas mot stora journalistpriset. de påstår att ”en hel värld har pratat om det”, det har ingen i prataomdet påstått. vi vet bara att av de berättelser vi har läst att det har berört många, och att berättelserna korsar gränser som kön, sexualitet, klass osv.

Kommentera

