Jag älskar mig själv, jag älskar mig inte.

När jag var liten lekte jag med tjejerna som brukade dra bladen från en blomma och säga: ”Han älskar mig, han älskar mig inte.”

Kanske gjorde pojkarna samma sak, jag gjorde ju det.

Med tiden lämnade barndomen mig och annat tog vid. En sorg som gjorde att jag ryckte bort mina ögonfransar för att bota ångesten. Ögonfransar som sedan växte ut igen, och jag började om.

”Jag älskar mig själv, jag älskar mig inte.”

Alla sätt jag skapade för att skada mig själv. Alla sätt jag skapade för att överleva mig själv. Hur jag skapade en ny smärta för att klara av en annan.

Att långsamt resa sig från det sättet att leva. Ensamheten i det. Vetskapen som kommer att bättringen måste skapas av egna muskler, av egen hjärtkraft.

Vid varje måltid, varje kväll du ska gå och lägga dig, varje morgon du vaknar, så är du ensam om att bära dina tankar. Ingen annan kan bära dem åt dig.

Jag vet, ingen annan kan bära dem.

Däremot kan de bära så mycket annat. Allt annat så att smärtan blir lättare. För smärtan blir så mycket farligare om du försöker att gömma den. I mörkret äter den upp dig.

Jag vet, för det är vad jag ångrar mest. Att jag lät så få bära mig i mina mörkaste stunder. Att jag trodde att min smärta bara var min att bära. Hur mycket den än krökte min rygg.

Nu vet jag bättre.

Så sträck ut en hand, ett litet finger. Bär inte på allt själv. Låt inte tyngden ta andan ur dig. Låt någon annan hjälpa dig att andas. Låt dem göra ensamheten bärbar.

För ingen förtjänar smärtan det innebär att inte känna sig fri i sitt eget huvud. Tankarna som trycker ner dig kan lätta. De kan lämna dig. De kan göra det så mycket bättre om någon håller din hand.

Så ta tag i en.

6 responses to “Jag älskar mig själv, jag älskar mig inte.

  1. ”I can’t change the way you feel, but I can put my arms around you.”
    (fantastisk textrad av Portishead)
    (och du skriver fantastiska blogginlägg)

  2. Tack Linus!! Detta läser jag vid just ett sådant vägskäl… Ska försöka ta tag, men det är så svårt (som du ju redan vet). Önskar dig en fin och helande helg.

  3. Det här är det finaste jag läst på länge.

  4. Tack Linus! Du sätter ord på precis hur jag känner just nu. Ska sträcka ut ett finger idag..

Kommentera

