Hur får ungdomar tag i kondomer?

Jag har knappt köpt kondomer sedan jag var tonåring. Jag har inte behövt. Jag har fyllt på från ungdomsmottagningen, mina killar har haft eller så har jag avstått från sex.

Men så för några veckor sedan tog mitt förråd slut. Jag hade inget annat val än att gå och köpa kondomer på apoteket.

Det i sig gjorde mig varken röd i ansiktet eller svettig under armarna. Jag tycker varken att det är pinsamt eller privat att köpa kondomer. Jag ser det bara som en skyldighet gentemot mig själv och den jag har sex med.

Men det som slog mig när jag stod där på apoteket var priset. Dryga 70 kronor för ett 10-pack. Det kanske inte är så dyrt egentligen. Det är som en öl på en finare krog eller som en lunch på ett snabbmatsställe.

Men så tänker jag på tonåringarna. De som verkar börja knulla tidigare i åldern än vad jag och mina jämnåriga gjorde. Som tyvärr verkar ha en bristfällig kunskap om både preventivmedel, könssjukdomar och graviditet.

Var får de kondomer i från? Pröjsar de 70 spänn för kondomer i stället för en lunch på McDonalds eller två paket cigg från kiosken?

Var får dagens ungdomar tillgång till kondomer? Delas de fortfarande ut gratis på ungdomsmottagningarna? Och vågar kidsen ta dem? Eller måste de köpa det på apoteket?

Hur många vågar göra det?

Eller köper alla det online numera kanske?

Att skydda oss och våra partners när vi har sex är något vi alla borde ta på största allvar. Det gäller självklart lika mycket ungdomar. Men frågan är hur det ska gå till rent praktiskt.

Det går inte att skydda dig om du inte har tillgång till preventivmedel. Vi som är vuxna kan ju precis som jag gjorde gå till apoteket eller mataffären och handla ett pack kondomer.

Men vad gör ungdomarna? Jag minns hur skämmigt det kändes att ens ta ett paket kondomer på ungdomsmottagningen. Att gå till affären och köpa fanns inte ens på kartan.

Jag vet att jag utgår från mig själv och min bild av generationerna efter mig. Men jag tycker att det är viktigt att fråga sig vilken tillgång ungdomar har till preventivmedel.

Alla måste ju ha möjligheten att kunna skydda sig.

17 responses to “Hur får ungdomar tag i kondomer?

  1. Man kan fortfarande hämta kondomer gratis på ungdomsmottagningar, hos skolkuratorn (eller om det var skolsyster?) o.s.v. som jag har förstått det iaf.
    Annars är det ju jäkligt dyrt! Jag är latexallergisk och senast jag köpte kondomer anpassade för oss med det problemet kostade de 120 spänn för 5 stycken. Med ett sådant pris fick man verkligen hoppas på kvalitetsknull, haha!

  2. Tyvärr finns det idag en utbredd idé om att sex är bättre utan kondom, och därför kommer sjukdomarna ofta i andra hand.. Tror många ungdomar varken vågar skaffa kondomer eller om de nu har dem, så kanske de inte vågar ta fram kondomen när det väl behövs.. Det är synd…

    Förresten, det verkligen så att kidsen idag har sin sexdebut tidigare än förr, vet du om det finns någon forskning kring det?!

    Ha det fint Linus!

    • ellen, ja, håller med. angående sexdebut är det mest en känsla jag har utifrån vad jag har hört och läst och erfarit med ungdomar i min närhet. när jag har försökt hitta statistik hittar jag ingen, vilket är konstigt.

  3. Jag tycker att kondomer är alldeles för dyrt. Jag kan inte hämta mina gratis på en ungdomsmottagning utan måste vackert köpa dem på Apoteket eller Statoil eller liknande. Och vet du en sak? Det är billigare för mig med en årsförbrukning av minipiller, än en av kondomer. Tycker det är rent absurt med tanke på att kondomknullande borde uppmuntras, inte tvärtom med höga priser.

  4. Med dagens kondompriser blir det lite som ett klassikt avsnitt i Seinfeld när Elaines ”sponges” (p-kudde) slutas att produceras. Hon köper på sig alla hon kan och typ frågar ut sina sexpartners ifall de är sponge worthy.

    Dock tur att de förhoppningsvis kan hämta kondomer hos skolkuratorn, skolsystern fortfarande, eller ungdomsmottagningen. Annars är nog risken stor om det alternativet inte finns att de struntar i att skydda sig och hoppas att tjejen äter p-piller, eller så. Dock förhindrar ju inte det könssjukdomar.

    • averin, haha! men det du säger är så sant. om preventivmedel inte finns tillgängligt till ok priser kommer många skita i det.

  5. Jag har försökt förstå logiken bakom det höga priset på kondomer hur länge som helst. När jag frågade barnmorskan på ungdomsmottagningen varför man subventionerar priset på p-piller och andra preventivmedel men inte på kondomer svarade hon att hon inte kunde komma på en enda bra anledning och väste något om politiker med bristande insyn.

    Ibland får jag nästan känslan av att man vill premiera de som har en fast sexpartner och inte ligger runt. För de som ligger med samma person räcker det ju egentligen att använda p-piller eller liknande för att skydda sig om man är säker på att ens partner är frisk, medan de som ligger med flera kanske borde använda sig av kondom för att vara på den säkra sidan och slippa könssjukdomar.
    Och visst, man kan hämta kondomer på ungdomsmottagningen, men vem har lust att springa där hela tiden..?

  6. De finns en massa förklaringar till varför unga inte använder kondom. Det anses vara skönare utan, det är pinsamt att gå och köpa dem, de är dyra och unga har dålig kunskap om könssjukdomar. Det finns det en utbredd föreställning om att kondom inte behövs för blir man smittad av en könssjukdom är det bara att gå till sjukvården och få lite medicin. De verkar inte veta att vissa könssjukdomar är utan synliga symtom.

    • ”Det finns det en utbredd föreställning om att kondom inte behövs för blir man smittad av en könssjukdom är det bara att gå till sjukvården och få lite medicin.”

      Gällande den delen håller jag med dig och det är sjukt att dagens ungdomar ens tänker i de banorna. Man blir rädd av att bara tänka på det. Hör allt för ofta unga tjejer prata om dagen efter piller osv.

    • svalin, precis. undersökningar har visat att en besvärande stor andel av ungdomar inte ens vet hur hiv smittas.

  7. Ja, håller med om att det är jättekonstigt. Vi kallade det ”femkronorsknull” på den tiden vi fortfarande använde kondom. Tydligen är det dyrare nu…

    • marysaintmary. det ska helt enkelt inte vara kostsamt att skydda sig. det blir mer kostsamt om folk inte kan göra det.

  8. Jag jobbar med relaterade frågor å ungdomsmottagningen eller skolsköterskan tror jag är vanligast. Men vissa landsting har även andra initiativ såsom http://gratiskondomer.nu/ å utdelning på högskolor/universitet. Å så förstås RFSLs å RFSUs olika kampanjer med utdelning. Det pratas en hel del om att det kanske inte är bäst med gratis eftersom man då inte värdesätter produkten på samma sätt. Vissa u-mott’r å skolor säljer därför för ett par kr/st men kan förstås ge gratis om man inte har råd. Andra menar att kondomer borde subventioneras mer än p-piller.

  9. Precis som dina läsare skriver så kan yngre ungdomar hämta kondomer hos kuratorn eller skolsystern samt hos Ungdomsmottagnignen.

    Oftast så kan ungdomar hämta kondomer utan att behöva personligen be om dem, det går alltså bra att ta från skålen utanför skolsystern.

    För de något äldre, vill säga de som läser på universitetet, finns det liknande möjligheter från diverse studentorganisationer.

    Däremot så är det största problemet att ens favoritkondomer kanske inte delas ut gratis. Det är inte bara att ta vilken kondom som helst och vara nöjd.

    Man ska ha en kondom som både passar och känns skön. Läs exempelvis mer om detta på http://www.kondomtorget.se/kondomstorlekar

    Personligen så har jag nyligen startat Kondomtorget (http://www.kondomtorget.se/) som säljer både kondomer och glidmedel.

    En del tycker nämligen att det är pinsamt att köpa kondomer på Apoteket och en delt tycker att e-handel är betydligt enklare. Man kanske till och med sitter på jobbet och gör sitt köp inför helgen? Det är just därför som jag startat min e-butik – för att öka tillgängligheten för alla.

    Det som är tråkigt med kondomer på nätet är att många aktörer höjt priserna med 20-50 % än vad exempelvis din lokala mataffär säljer kondomerna för.

    Jag ogillar detta och satsar därför på en e-butik som har ”normala priser”. Jag hopps iaf att mina priser uppfattas som normala?

    Men det viktigaste är att vi ökar tillgängligheten för kondomer, så att alla målgrupper kan köpa – vare sig det är ungdomar eller vuxna, kunder som köper på Apoteket eller på nätet.

Kommentera

