Utan pappa skulle jag vara en sämre människa.

Min pappa.

Jag vet inte hur jag skulle beskriva honom för att göra honom rättvisa. Kanske påpeka att han har en AIK-tatuering på armen. Eller att han numera är pensionär efter en livstid av hårt arbete.

Vi är inte särskilt lika, farsan och jag. Han gillar sport, gubbiga band och prydliga skjortor. Jag gillar det inte. Men det är ok, för jag älskar honom för andra saker.

Vi har dock inte alltid haft en särskilt bra relation. Vi tog båda min mammas död oerhört hårt. Vi sörjde på våra egna sätt, och inte tillsammans.

Det var först när jag närmade mig 20-årsåldern som jag för första gången insåg att min pappa var en människa. En människa med sina fel och brister. En människa som gjorde sitt allra bästa.

Jag hade aldrig sett det innan. Jag hade aldrig förstått det. Jag var ett sorget moderlöst barn som växte upp till en arg och elak tonåring som till slut växte upp till en förstående och tacksam vuxen.

Jag insåg till slut att min pappa hade gjort sitt allra bästa. Han satt där med ett barn som sedan hans mammas sista andetag hade höjt upp henne bland molnen, och sänkt ner sin pappa under jorden.

Jag insåg hur mycket jag verkligen älskar min pappa för att han fanns där trots alla elaka och dumma saker som jag gjorde för att knuffa bort honom.

Vi är olika, men ändå så lika, farsan och jag. Jag upptäcker ständigt saker med min personlighet som jag vet kommer från honom. Framför allt är jag så glad att jag har fått lite av hans snällhet.

Det finns ingen som ställer upp så mycket för de han älskar som min pappa. Han vill finnas där för alla. Och han gör det, alltid. Han skulle göra vad som helst, alltid.

Om jag bara har en smula av hans snällhet är jag lycklig. För jag har den finaste av pappor. Jag är inte så bra på att säga det till honom, men jag hoppas han vet det.

Att utan honom skulle jag vara en så mycket sämre människa.

10 responses to “Utan pappa skulle jag vara en sämre människa.

  1. Jag kan bara hålla med. och jag är så tacksam att jag haft turen att ha honom som pappa i mitt liv. Älskar dig Lasse! Stor kram till dig på fars dag❤

  2. Tack snälla Linus! Tack Mia! Min AIK-tatuering finns på armen,men era namn finns för evigt i mitt hjärta.

  3. Fru Zophie Klon

    Jag brukar följa din utmärkta blogg, berörande och viktig. Idag nådde du rakt in i mitt hjärta, jag önskar att jag hade en minut till med min pappa som gick bort för en vecka sedan. Man kan aldrig tala om för mycket för sina pappor, ja och mammor, hur viktiga och fina de är. De är inte perfekta, det är inte vi heller, men de växer med ens stigande ålder, och när man väl kan mötas som människor och inte som föräldrar och barn-rollerna, tänk vilken gåva det är att då ha någon med gemensam historia och en länk bakåt till det man så ofta glömt. Precis innan min pappa dog gav han mig upprättelse som duktig fotbollspelare och det kommer jag gläda mig över resten av mitt liv. Tack Linus för att du skrev så fint, och grattis till er alla som har varandra kvar, ta hand om tiden!

    • fru zophie klon, åh, beklagar sorgen. men du har rätt i att det är något fantastiskt att mötas som människor och inte bara som föräldrar och barn.

  4. Tack för dina alltid läsvärda och tänkvärda ord, kikar in hos dig ibland. Du formulerar mycket av mina egna erfarenheter här och fick mig att reflektera ännu lite till över min egen pappa och relationen till honom. Förlorade min mamma som 11-åring och fast jag är vuxen sedan länge är det fortfarande en sorg, om än mer lågmäld nu, att hantera. Inte minst som jag nu själv är mamma. Samtidigt är det som du säger att man nog blir lite extra tacksam och rädd om det som är viktigt. Ta hand om din pappa och gläds åt att ha honom kvar!

  5. Jätterörd! Sitter här med tårar i ögonen.

Kommentera

