Därför vinner #prataomdet Stora Journalistpriset.

I går fick #prataomdet i form av Johanna Koljonen och Sofia Mirjamsdotter en nominering till Stora Journalistpriset i kategorin ”Årets förnyare”.

Jag kan inte beskriva hur överlycklig jag är över det.

Vi var många som hjälptes åt att skapa utrymmet att prata om sexuella gråzoner. Vi gjorde det genom att börja prata om det i gamla och nya medier.

Vi försökte skapa ett utrymme genom att publicera våra berättelser i de flesta svenska tidningar under samma tidsperiod. Vi ville börja samtalet för att visa andra att det fanns ett välkomnade sammanhang även för dem att prata om det.

Om de ville.

Hundratals, kanske tusentals, människor började prata om det och det skapade en liten revolution i hur vi kan prata och tänka kring sexuella relationer och gränsdragningar.

Inget av det hade hänt, eller åtminstone inte så brett och så stort, om det inte hade varit för Johanna Koljonen och Sofia Mirjamsdotter. Det är därför helt rätt att det är just de två som är nominerade.

Utan Johanna Koljonens initiativ, med en enkel fråga på Twitter en kväll i december, ja då hade #prataomdet aldrig hänt. Utan Sofia Mirjamsdotters klokhet att starta samtalet i sociala medier så hade inte #prataomdet möjliggjort lika många berättelser.

Jag har tack vare denna upplevelse lärt känna dessa två kvinnor och jag beundrar och respekterar dem ofantligt mycket både som yrkesmänniskor och som privatpersoner.

De, och alla vi som har och fortsätter att prata om det, förtjänar att vinna Stora Journalistpriset. Men inte bara för att det var något bra och oerhört viktigt vi gjorde.

Utan även för att #prataomdet visade en modern strategi för hur vi kan skapa förändring genom att gå samman kollektivt och använda både nya och gamla medier för att göra skillnad.

Det är precis det som är förnyelse i min bok.

Jag själv är så oerhört ödmjuk, rörd och stolt över att vara med i den här rörelsen. Men så klart är det även kul att vinna priser. Personligen tror jag inte att jag kommer att komma närmare att vinna Stora Journalistpriset än så här.

Aldrig har det känts så bra att bara vara nära.

Kommentera

