Därför stör kvinnliga stönanden på tennisplanen.

Jag är inte särskilt sportintresserad, men det finns en sport jag följer: tennis. Jag vet inte varför, men jag har alltid fascinerats av kombinationen av styrka, teknik och intelligens som ligger bakom bra tennisspel.

Jag är speciellt förtjust i damtennis då jag alltid har tyckt att de mest intressanta spelarna har funnits bland de kvinnliga spelarna. Från Monica Seles och Martina Hingis till Venus och Serena Williams till Petra Kvitova och Vera Zvonareva.

Det har alltid funnits riktiga världstjärnor inom damtennisen. Sådana som har blivit större än sin sport, som har blivit ambassadörer för sin sport. Men trots att sportvärlden har blivit bättre på att uppskatta det med åren så lever sunkiga sexistiska föreställningar kvar.

Jag vet inte hur ofta jag läser artiklar om människor som klagar på att flera kvinnliga tennisspelare stönar när de slår till bollen. Topp 5-spelare som Maria Sharapova och Victoria Azarenka tas gärna upp som exempel.

Jag har full förståelse för att vissa tycker att det är irriterande med dessa läten. Men grejen är att ingen gnäller på de manliga spelarna som stönar lika mycket. Det är ingen som höjer rösten och vill ”förbjuda” det.

Varför är det så?

Jag tror att en betydande anledning är att kvinnliga spelares stönande väldigt lätt tolkas som något sexuellt, medan mäns stönande kopplas till sportslig ansträngning. Kvinnostön kopplas till njutning, och ses i sammanhanget därför som stötande.

För folk vill gärna koppla ihop stönen med de tajta och korta tenniskläderna många kvinnliga tennispelare har på sig. Att allt det tillsammans blir en provokativ föreställning av kvinnlig sexualitet.

Och jag som tror att de kvinnliga spelarna mest vill vinna matchen.

Denna ständiga diskussion om kvinnliga tennisspelares stönande och klädsel är ett typiskt patriarkalt sätt att reducera deras sportsliga prestationer till kroppsliga läten.

Visst, jag kan förstå de som menar att stönandet är en taktik för att störa motståndaren och att det därför borde förbjudas. Visst, men då ska det förbjudas hos manliga spelare också.  Då ska diskussionen handla om båda kön.

Hur de nu ska kunna förbjuda det över huvud taget.

Jag själv tänker inte ens på stönandet.  För mig är det en del av matchen, precis som hejarramsor är det i en fotbollsmatch. Och en spelare som inte klarar av att motspelaren låter har större problem med sitt spel än bra hörsel.

14 responses to “Därför stör kvinnliga stönanden på tennisplanen.

  1. Jag har också undrat varför kvinnligt sportutövande ständigt ska sexualiseras. De kvinnliga tennisspelarna är ju till och med tvingade att ha kjol på sig. Varför då?
    För att inte tala om de kvinnliga beachvolleyspelarna som under en OS-turnering tvingades att spela i minimala bikinis för att locka publik!?
    Usch, nu blev jag irriterad också. På en fredag och allt. Men sluta ifrågasätta den här ordningen, det kommer jag aldrig att göra. Inte du heller, hoppas jag. För du skriver väldigt, väldigt bra.

    • calle, tack! det finns ju kvinnliga spelare som spelar i shorts, men de är väldigt få. många av dem väljer ju själva att vara sexiga också då de vet att det ger dem fler sponsorer. de spelar med i sexualiseringen tyvärr.

  2. Jag håller helt med dig vad gäller kopplingen till sex. En annan aspekt är ju också att alla former av kroppsljud* från kvinnor ses som mer vulgära än om de kommer från en man.

    *Jag tänker här på stönandet som ett ofrivilligt ljud som kommer vid fysisk anstränining

  3. Det har varit uppe på tapeten om manliga tennisspelare som stönar också. Dock har det aldrig lett till något konkret, eller ens i närheten av tankar om förbud. Inom herrtennisen är det också mer ovanligt med stönare och inte lika många toppspelare, som inom damtennisen.

    Jag står lite mitt emellan denna debatt då jag anser att många av de damtennisspelare som stönar skulle spela lika bra om det inte gjorde det. Många av dem är nämligen ”skolade” till att stöna, för att både få ut mer av sig själv när man spelar. För vi alla har väl tagit i när vi gjort något och utgett ett extra litet ljud kanske för att få ut den där extra lilla energin. Men sedan är stönande till för att distrahera motståndaren tyvärr.

    • averin, det är sant att det är färre i toppen bland männen som stönar, men nadal gör ju det t ex.

      och visst är vissa av de kvinnliga spelarna skolade i det, t ex azarenka som gått samma skola som monica seles. som du säger är det ett sätt för dem att höja sig själva, inte främst att psyka motståndaren. dessutom har jag läst intervjuer med många toppspelare som säger att de inte störs av om motståndaren stönar.

      • Sant att många toppspelare inte störs av det längre, då det vant sig som tur är annars hade detta varit en het potatis redan tidigare.

    • Ja, ursäkta mig men ”ovanligt” och ”inte lika många toppspelare”? Megaduellen mellan Nadal och Djokovic (hur man nu stavar det) härom månaden var ju den värsta stönfesten som har skådats = Nr. 1 och Nr. 2 i världen, typ. Vilken typ av analys snackar vi om här egentligen; kvalitativ eller kvantitativt vinklad?

      • Toppskiktet är större än två spelare😉 Men förstår din poäng. Dock om vi kikar på topp 20 istället och där efter räknar stönande kvinnor gentemot män blir det en stor skillnad.

        Jag är inget emot att det stönas på tennisplan, varken av kvinnor eller män så länge de inte gör det för att psyka och störa motståndaren.

  4. Alltså jag finner inte ens ord, jag är alldeles för upprörd. Bra skrivet Linus.

  5. Och så sopar du banan med majoriteten av sportjournalisterna i Sverige – nej, i VÄRLDEN – bara så där lite med backhanden, liksom… Du är BRILJANT! Äntligen en riktig analys som de där TV-fjantarna tjatar om hela tiden, men aldrig lyckas göra🙂

  6. Pingback: Inlägg som berör – 31 oktober 2011 « Nattens bibliotek

Kommentera

