Jag har älskat honom så länge.

Jag har älskat honom så länge.

Av alla olika sätt jag skulle kunna vara lycklig är han det jag alltid skulle välja. Trots att jag vet att vi aldrig skulle kunna få ett lyckligt slut.

Trots att vi inte fick ett.

Han gav mig de få ögonblick i mitt liv då jag trodde att jag skulle spricka för att lyckan inte gjorde det. Han gav mig kärleksförklaringar som inte behövde översättas.

Som bara kändes.

Det var också därför jag ställde så få krav på kärleken, på relationen, på honom. Jag ville ha mer än kärlekskänslan. Jag ville ha ett fungerande liv.

Men jag krävde det aldrig.

Åh, allt jag har gett upp för att få vara kvar i den där kärlekskänslan. Jag har gett upp hela mig själv.

Lustigt nog för att endast den känslan fick mig att känna mig hel.

Jag har älskat honom så länge.

Jag vände mig om, såg avtrycken jag hade gjort i livet. Alla felsteg, så många kliv över gränsen. Men i honom hade jag gått rätt. Åh, inga fler bakspeglar, inga fler återvändsgränder.

Aldrig mer vilse i mig själv.

Jag väckte honom genom att lägga huvudet mot hans mage. Som i ett försök att värma de kalla tankarna om mig själv. Där, hud mot hud, kunde jag älska mig själv.

Genom honom.

Så jag la alla andetag, varenda tanke, på honom. Allt hopp om mig själv, på honom. Det var där räddningen var. Hos någon annan, hos honom.

Han skulle få mig att le när jag mötte min spegelbild.

Så jag såg mig själv genom hans ögon. Kunde se det vackra om jag kisade lite. Men bara för en stund. För så fort han blundade för mig. Så fort de gulliga orden inte kom ofta nog.

Då såg jag sanningen.

Jag har älskat honom så länge.

Mycket längre än vad jag har älskat mig själv. För jag har aldrig riktigt gjort det. Jag har kommit att acceptera, tolerera och ibland gilla mig själv.

Men aldrig har jag älskat mig själv så som jag älskar andra.

Det är väl där det ligger. Svaret på varför jag aldrig har krävt mer av en person än kärlekskänslan. Jag har aldrig riktigt känt att jag har förtjänat ens den.

Att jag förtjänar.

Så jag har gömt min kärlek, accepterat besvikelser och lögner. Jag har låtit min älskade lämna mig för att det var vad han behövde. Kvar var jag, ensam med min kärlekskänsla.

En känsla som aldrig kunde hålla min hand.

Det var som att gå på tunn, tunn is. Under mig, en värld jag inte vill hamna i. En värld utan honom. För i det där kalla vattnet skulle jag inse att jag inte kan flyta på egen hand.

Sedan inse att jag kan det, men helt ensam.

Jag har älskat honom så länge.

Det är så jag är. Jag tänker alltid på innan, efteråt. Allt jag kunde ha sagt och gjort. Allt jag borde ha varit. Men som alltid inser jag att de tankar jag har nu.

Endast existerar för att jag inte hade dem då.

Killar kommer och går över, och i, mitt hjärta. De lämnar kvar minnen. En avklippt nagel på toalettstolen. En kudde formad efter ett sovande huvud.

En kärlek till mig jag klarar av att förstå först efteråt.

Med tiden förstår jag till slut meningen. Med den där avklippta nageln, och alla andra minnen. De lär mig alla att vara med mig själv. Att bli bekväm med mitt eget sällskap.

Även i andras sällskap.

Så varenda kyss, varenda spermafläck. Vartenda felbeslut, vartenda misstag. Varenda cigg ut i natten, vartenda skratt in på morgonen. Vartenda litet jävla ögonblick av kärlek.

Är vad som gör mig.

Jag har älskat honom så länge.

För jag vet att det är vad som får mig att mer och mer kunna älska mig själv. För varje kärlekskänsla spiller över på mig. Det röda under min hud får mig att se mig själv som jag aldrig gjort innan.

Det är därför jag inte ångrar en enda sekund.

5 responses to “Jag har älskat honom så länge.

  1. Oändigt fints skrivet!

  2. Det är väldigt sällan jag läser din blogg utan att bli fuktig i ögonen, få en klump i halsen, ropa till högt för att jag håller med eller nicka instämmande där jag känner igen mig. Jag är glad att du finns och skriver så fint!

  3. Pingback: Jag vill bara inte dö ensam. «

Kommentera

