Mina privata ord blev offentliga.

I tisdags kväll var jag på en läsning av #prataomdet-texter. Bland annat min egen. För mig var det en speciell stund att sitta i ett rum med hundratals människor och höra en skådespelare läsa mina ord.

Jag blundade, kände tårarna under ögonlocken.

Medan skådespelaren läste mina ord, gestaltade mina känslor, färdades jag tillbaka till det där rummet, till den den där sängen. Blodet på lakanet, och senare i badkaret.

Jag kunde känna hur jag la mina armar om killen som precis hade våldtagit mig. Hur jag tröstade honom, torkade hans tårar mot min axel.

Hur jag tröstade honom.

Jag mindes alla de gånger som han hade sex med mig efter det. Hur jag bara lät det ske. Jag mindes smaken i munnen efter att jag hade låtit honom komma i min mun.

Hur jag försökte svälja all skam, all smärta, all sperma. Men hur allt satt fast halsen i så många år efteråt, precis som orden. Orden för vad han hade utsatt mig för, och orden för vad jag hade utsatt mig själv för.

Med varje andetag sedan dess har jag hittat dem.

Orden för att beskriva min egen smärta, de var bara mina egna. Det spelade ingen roll om de trycktes i tidningar, att jag läste upp dem i radio och i tv. Hur många som än har läst och hört dem så har de fortfarande bara känts som mina.

Fram tills i tisdags. För när skådespelaren gestaltade mina ord slutade de att bara vara mina egna. Det privata blev för första gången offentligt. Jag kunde känna hur orden lämnade mitt hjärta, och blev världens.

Det är en så märklig känsla. När ens egna erfarenheter, ens egna ord att beskriva dem, plötsligt tillhör alla andra. För hur mycket privata saker jag än skriver om så ser jag de bara som mina erfarenheter.

Men i tisdags var första gången i mitt liv som jag faktiskt kände ända in i benen att mina erfarenheter var mer än bara mina. De var och är nu en del av världens.

Det är en mäktig känsla, som jag både känner mig hedrad och ödmjuk inför.

2 responses to “Mina privata ord blev offentliga.

  1. Bra skrivet. Jag var också där och även om jag aldrig bloggade på temat kändes det verkligen starkt att höra alla texter jag läste då. Igen, till grym musik och i en ny kontext. Bra samtal efteråt också! om den vinnande Jag-vinkeln, sexualupplysning för vuxna osv. Hoppas vi hittar fler sätt att fortsätta prata om Prata om det, så att pratet om det aldrig sjunker undan igen!

Kommentera

