Botoxade kvinnors handlingsutrymmen.

Jag har tänkt en del på skådespelaren Courteney Cox ansikte. Jag såg ett avsnitt av hennes tv-serie Cougar Town och kände knappt igen henne.

För hon ser helt annorlunda ut numera. Trots att det har gått tio år sedan storhetsperioden i Friends ser det ut som att tiden har stannat i hennes ansikte.

Eller snarare stelnat i hennes ansikte.

För det är tydligt att hon har sprutat in botox eller något annat medel för att släta ut ansiktet. Det är lugnt, jag dömer ingen som gör det. Men samtidigt tycker jag det är sorgligt att människor känner att de behöver göra det.

För mig är det sorgligt att kvinnor känner att de måste spruta in gifter i ansiktet. För mig är det sorgligt att kvinnor inte vill tillåta sig själva att bli äldre och låta det synas i ansiktet.

För mig är det sorgligt att kvinnor känner att de måste operera sina kroppar. För mig är det sorgligt att kvinnor känner att de måste banta sig smalare och smalare och smalare.

Men samtidigt är det inte konstigt.

När det är utseendet och ungdomen som är det som en kvinna förväntas vårda mest av allt i livet, så är det inte konstigt att det skapas miljardindustrier som utnyttjar den osäkerhet det ofta skapar hos kvinnor.

Att lyckas gilla sig själv och sitt utseende har blivit en kamp mot normer, ideal och strukturer som säger att du aldrig riktigt får vara nöjd med dig själv.

Det finns alltid en del av dig som kan bli smalare, yngre och sexigare.

Människor gör egna val, men normerna, idealen och könsstrukturerna gör handlingsutrymmena mindre. Och om du som Courteney Cox arbetar i extremt utseendefixerade Hollywood är handlingsutrymmet ännu mindre.

Det som är intressant med just botox och liknande medel är att det gör en platt yta av huden som andra kan projicera sina uttryck på i stället för att personen själv uttrycker sina egna känslor med sitt ansikte.

Det blir på ett sätt att ge bort sina känslouttryck till alla andra.

För det är ju så det blir. Kändispressen och dess läsare samlas som hyenor kring bilder på botoxade kvinnliga kändisar för att tycka till och döma ut.

Men samtidigt, om kvinnan hade tillåtit sig själv att åldras, ja då hade kändispressen och dess läsare samlats som hyenor kring det och ifrågasatt.

För det enda jag kan säga med säkerhet är att kvinnors utseenden och kroppar alltid diskuteras. Vad de än gör, hur de än ser ut, så diskuteras deras utseenden och kroppar.

Jag gör det ju nu också.

Men min poäng är att kvinnor, och allt fler män ska tilläggas, experimenterar med sina utseenden och kroppar för att de lever i en kultur där det är det eftersträvansvärda: att aldrig vara nöjd.

Det är en kultur där självvärde och lycka så starkt kopplas till ytan. En kultur där det du föds med aldrig är ok, utan måste justeras för att duga.

I en sådan kultur är handlingsutrymmena alltid små.

6 responses to “Botoxade kvinnors handlingsutrymmen.

  1. Jag har inte tänkt på det förut, men fan vad weird att skådisar botoxar sig. De av alla borde ju behöva rörligt ansikte.

  2. Jag minns att jag blev så jävla äcklad av tidningsrubrikerna när prinsessan Victoria kom ut med sina ätstörningar. Först har de gjort rubriker där de kallat en fullkomligt hälsosam människa för knubbig, mullig etc. och kastat gliringar på en tonåring. Inte bara i ansiktet på henne utan tryckt upp den förbannade mobbingen och cirkulerat den över hela landet.
    Sen blir de bestörta när ungen får ätstörningar och undrar hur det kunde hända. Go figure.

    Jag tycker naturligt åldrande är vackert, det räcker med en fet kräm i ansiktet, man behöver inte stramande, svullnande och annat helvete i nyllet. Jag välkomnar mina ålderstecken, och jag vill ha massor av fina intressanta rynkor och helst vitt hår när jag blir gammal🙂

    • shadilly, ja det var hemskt med victorias ätstörningar. också det att hon aldrig fick prata öppet om det, utan sattes på ett hem i utlandet.

  3. Ja det är trist att det ska vara så… Är ju inte bara i Hollywood det händer heller precis…och särskilt snyggt är det ju inte, ser stelt och o-charmigt ut.. Reagerade precis som du när jag såg Cougar Town (som för övrigt är en skitdålig serie enligt mig, men det är ju en annan femma) … Finns ju tydligen en hel drös folk i 20-års åldern som håller på att botoxa.. Hur långt ska det gå egentligen och när kommer folk inse det sjuka i hela industrin?! suck..

Kommentera

