Att som känd kvinna vägra pluta med munnen.

Det är lätt att lära, men svårare att leva som du lär. Ens övertygelser och värderingar betyder ingenting om de inte översätts till handlingar. Och det är där det kan bli svårt.

För vi är oftast bättre människor i teorin, än i praktiken.

Det är just därför jag hyser stor beundran för människor som faktiskt lever som de lär. En sådan person är till exempel skådespelaren Tuva Novotny.

I ett av magasinet Filters allra första nummer, som jag grävde fram ur skåpet här om dagen, pratade hon om hur hon försöker att undvika att reproducera skönhetsideal.

Hon har ett brev som alla redaktörer och fotografer får av henne när de vill plåta och intervjua henne.

”Efter 13 år som skådespelare har jag tagit ställning mot att medverka till att unga flickor strävar efter film- och modebranschens glamouriserande och ytliga utseendeideal. Konkret innebär det att jag aldrig gör förstasidor, att jag vid fotograferingar inte använder mer smink än normalt och bara använder kläder som jag skulle kunna ha på mig privat. Jag ville att ni skulle veta det, så att er stylist inte blir frustrerad över att jag vägrar ta på mig den superfunky pinke galla-kjolen och för att sminkösen ska slippa bära med sig den stora väskan. Det kan verka naivt att tro att man kan göra skillnad, men detta är något jag uppriktigt ser som mitt ansvar.
Kära hälsningar Tuva”

Hon vill undvika att ge en tillglammad bild av sig själv. I intervjun säger hon att hon inte förstår sina kollegor som pryder vartenda magasinomslag sexigt poserande.

”Det är märkligt att man så ofta ser intelligenta, begåvade kvinnor som står där. Sedan försvarar de sig med att de ”inte tog av nåt”, men de har ändå plutmunnen och den sugande blicken. What the fuck, varför gör de så?”

Det är så glädjande med människor som fattar grejen. För Tuva Novotny har fattat. Hon vet att om hon pryder ett omslag av en tjejtidning i vissa sorters kläder i vissa poser så sänder det ett visst budskap till läsarna.

Att det är sexigheten som är det viktigaste för kvinnan att eftersträva.

Varför ska hon gå med på det?

Tuva Novotny vill bara uppfattas och intervjuas om den enda del av henne som hon tycker kan vara offentlig. Hennes skådespeleri.

Det är fascinerande och glädjande att läsa om någon som förstår strukturerna och tar sitt ansvar för att försöka bryta dem. Det är inte naivt, det är hedrande.

Om fler av Tuva Novotnys kollegor gjorde samma sak, skulle vi få se en helt annan bildkultur, som i sin tur skulle producera andra versioner av kvinnligheten än den rådande.

Det är ett inspirerande exempel att omvandla sina övertygelser och värderingar till faktiskt handlande. Något som kan göra skillnad.

Om inte i dag, så imorgon.

15 responses to “Att som känd kvinna vägra pluta med munnen.

  1. Madde (Vi läste statsvetenskap ihop)

    Linus, jag måste bara säga att det är så himla skönt och mysigt att läsa din blogg. Du skriver bra och tar upp så bra saker. Tack!

  2. Minns du hur mycket skit hon fick för det? Helt galet. Tänker fotfarande på det ibland.

    • tanja, jo, minns att människor tyckte det var överdrivet feministiskt och divigt. redaktörer och fotografer hatade det. för hon gick både emot det som förväntas av kvinnliga kändisar och vad som förväntas av intervjuobjekt. medier hatar när intervjuobjekt utmanar deras arbetssätt.

  3. Det är precis det här som gör Tuva Novotny till min förebild, och varför jag valde att namnge min dotter efter henne.

  4. Ha! Jag skrev om det här för ett par dagar sen. Jag får helt enkelt citera mitt inlägg:

    ”Jag hade en diskussion på Twitter igår angående jämställdhetsministern Nyamkos val att ställa upp som kalenderflicka och fotograferas av Herr. Sexist himself; Bingo Rimér. Diskussionen handlade till stor del om sexualiseringen och framförallt objektifieringen av kvinnor. (och Nyamkos val att ta del av den) Och hur vi porträtteras ur det manliga ögat även när mottagaren är vi själva. (än en gång; The Male Gaze)

    Nåt som är väldigt vanligt har jag märkt, är motståndet till tanken att kvinnor objektifieras i media.

    Många vänder sig emot med argumentet offermentalitet. Medans många andra hävdar att kvinnor är fria och självmant väljer att ta del av sexualiseringen. Att man borde kunna driva med könsroller och objektifieringen av kvinnor med glimten i ögat. En del hävdar till och med att det är en del av kvinnors frigörelse och menar då att kritiken mot detta inskränker kvinnors rätt till sin sexualitet.

    Men jag hävdar motsatsen: Det finns inget frigörande med att reducera kvinnor till sina kroppar. Det finns ingen humor i att framställa kvinnor som sexobjekt om och om igen – det är uttjatat och förlegat, det är inte revolutionerande att upprätthålla schabloner. Vi behöver inte klä av oss, puta med rövarna och titta förföriskt in i kameran för att uppnå våra syften men så länge starka kända kvinnor fortsätter göra det så kommer vi bevara bilden av att kvinnor måste vika ut sig för att bli hörda.”

  5. ….skulle just fråga dig, Linus, om du läst Lady Dahmer, men ser att hon kommenterat här redan! Tuva verkar vara en klok skådespelare med både vett och integritet, helt klart en förebild. Tack för din fina blogg, som alltid är lika intressant att läsa!

  6. Pingback: Tänk efter före. Eller efter? « blogbypa

  7. Tack Linus. You made my day! Jag har återbloggat om ditt inlägg på min blogg – det måste bara spridas vidare!

  8. Riktigt coolt gjort av Tuva! Och inte naivt på något sätt, enbart föredömligt att hon gör vad hon kan för att förändra världen. Jag har inte ens tänkt tanken på att man kan ha ett sådant ”manifest” – och det är väl inte så konstigt när större delen av kändiseliten fläker ut sig på alla möjliga sätt (jag reagerar helt enkelt inte på det eftersom det är så ”normalt”).

Kommentera

