Tjäna trista pengar för att få kreativt utrymme.

I dag har filmen Svensson, Svensson – I nöd och lust premiär. Jag är totalt ointresserad av filmen, men jag har fascinerats av det som filmens skådespelare Suzanne Reuter har sagt i intervjuer angående filmen.

Hon har i nästan varenda intervju som jag har sett och hört påpekat att en av anledningarna till att hon gör filmen är för att det är kul att ha ett jobb då arbetslösheten i skådespelarbranschen är så hög.

Jag gillar ärligheten i det svaret. Inget trams om att hon gör det av konstnärliga anledningar. Hon gör det för att manuset är hyfsat, men framför allt för att det är ett jobb.

Det kan tyckas vara märkligt att Suzanne Reuter, en av Sveriges bästa och mest populära skådespelare, uttalar sig så. Hon som faktiskt säljer både bio- och teaterbiljetter bara med sitt namn.

Men realiteten är, som i alla kreativa och konstnärliga yrken, att du ibland måste skita i stoltheten och till och med integriteten, för att kunna betala hyran.

Det handlar om att ta jobb som du tycker är trista, jobbiga och ibland det sista du vill göra, bara för att överleva, och kunna ha ekonomiskt utrymme att ägna dig åt det du brinner för.

Det är som med mig och den här bloggen till exempel. Jag har aldrig och kommer troligtvis aldrig att tjäna en spänn på den. För mig spelar det ingen som helst roll.

Att jag har möjligheten, tid och utrymme, att skriva här utan att tjäna pengar på det är för att jag skriver annat som betalar min hyra. Det är inte saker jag har något emot att skriva, men som jag gör bara för pengarnas skull.

De kreativa yrkena, vare sig det är som skribent, konstnär, musiker eller skådespelare, är till stor del frilansyrken som kommer med den ständiga osäkerheten att du aldrig vet när du får ditt nästa jobb.

Det är en stundtals skitjobbig tillvaro med lite pengar och stor osäkerhet. Samtidigt ger den dig en känsla av frihet och ett kreativt utrymme.

I de bästa av världar skulle alla kunna tjäna på sin kreativitet, men tyvärr får kreativiteten ibland vika sig för alla måsten och obetalda räkningar.

Fråga bara Suzanne Reuter.

2 responses to “Tjäna trista pengar för att få kreativt utrymme.

  1. Suzanne Retuer är riktigt härlig, kolla gärna in min intervju med henne http://www.filmkritikerna.se/intervju-med-suzanne-reuter

Kommentera

