En tidning om jorden är det bästa du kan läsa.

Jag har en lyxvana. Jag älskar att prenumerera på tidningar och magasin. Jag prenumerar på ett tiotal. Allt från Arena och Ottar till Style By och Bon.

Jag är tvungen att prenumerera på så många helt enkelt för att ingen av dem är den ultimata tidningen. Det är bara tillsammans som min eklektiska smak tillfredsställs.

Men om jag skulle säga vilken tidning som är min favorit så blir det tidningen Farm. Utgiven av Lantmännen någon gång per år är den för mig beviset på det bästa tryckt media kan erbjuda.

Farm handlar om jorden. Om miljö, mat och jordbruk. Det låter ganska trist, det tycker även jag. Men Farm lyckas med sin fantastiska formgivning och intressanta välskrivna texter göra allt som handlar om jorden intressant.

Det handlar om texter om ökenutbredning, om sojabönan, om nya äppelsorter och om plastförpackningar. Aldrig har jag varit särskilt intresserad av att läsa om det tidigare, men Farm lyckas.

Farm utmärker sig genom att den har en stor respekt för både text och bild och låter dem ta plats. Tidningens layout tillåts andas för texter och bilder som faktiskt är så bra att de kräver det utrymme de ges.

Tidningen saknar pretentiösa drag. Trots att det är hippa skribenter och fotografer som medverkar så skalar sammanhanget av dem allt det som annars kan stå i vägen för ens uppfattning av deras bilder och texter.

Det är befriande. Och bottnar i ett genuint intresse för att skriva nytt om vanligtvis tråkiga frågor. Det gör att den lyckas lära mig nya saker utan att det ens märks.

Det är det bästa en tidning kan göra.

Det enda felet med Farm är att den kunde ha tjockare nummer och komma ut betydligt oftare. För den är för bra för att inte dela med sig mer och oftare.

Om jag någonsin startar en tidning skulle min största inspiration vara Farm. Det är nästan så att den har gjort att jag verkligen vill starta en tidning. en tidning med feministisk inriktning som låter både texter och bilder få utrymme.

En dag kanske det blir verklighet.

Om ni vill ha ett exemplar av Farm finns info här.

One response to “En tidning om jorden är det bästa du kan läsa.

  1. Pingback: Lantmännen ger ut trendig tidning om jorden | ABSOLUTAGRONOM.SE

Kommentera

