Jag pratade feminism med Ann Petrén.

Sveriges bästa skådespelare heter Ann Petrén. Det tycker i alla fall jag. Inte bara det att hon har gjort fantastiska rollprestationer i filmer som Om jag vänder mig om och pjäser som Vit, rik, fri.

Hon är för mig även en stor feministisk förebild som ständigt försöker att utmana det könsstereotypa och normativa med de projekt hon väljer att vara en del av.

Hon klär sig som man när hon ska dela ut pris på Guldbagge-galan och på en minut visar hon med stor humor filmbranschens patriarkala strukturer. Se bara på videon nedan

Ann berättade att hon efteråt hade skickat blommor till den kvinnliga producenten av Guldbaggegalan för att hon hade varit smart nog att klippa in bilder på bistra män som Mikael Persbrandt och Ulf Brunnberg under Anns korta monolog.

Lysande!

Hon är i mitt tycke en stor inspiration. Det var därför jag blev överlycklig när hon tackade ja till en intervju när jag ringde. Denna långa intervju kan ni i dag läsa i Aftonbladet Söndag.

Ann var fantastisk att träffa. Hon var öppen och rak med stor integritet och humor. Hon var jävligt cool helt enkelt. Vi pratade om allt från att människor på nätet tycker att hon ser ut som en ”gammal tjackhora” till feminism och osäkerhet.

För mig personligen var det en av mina största stunder att få möjligheten att träffa henne och föra ett intressant samtal om kvinnors förutsättningar inom skådespeleriet, om utseendefixering och om åldrandet.

Jag kommer speciellt komma ihåg en sak, och som inte fick plats i artikeln. När vi hade avslutat vår intervju ville Ann slinka in på kaféets toalett för att piffa till sig lite inför fotograferingen.

Utanför damtoaletten var det en lång kö av kvinnor som snällt stod och väntade. Ann frågade en av kvinnorna om herrtoan var ledig. Det var den och Ann utbrast ”Vad bra!” och smet in.

Just en sådan där händelse känns för mig typisk för Ann Petrén. Att hon inte står där snällt och väntar i kön med alla de andra kvinnorna, utan i stället struntar i de där könsuppdelande toalettskyltarna.

Hon går sin egen väg, som vanligt. Det är svårt att känna annat än beundran för det.

6 responses to “Jag pratade feminism med Ann Petrén.

  1. http://www.youtube.com/watch?v=TaWAcW0GV84 Har du sett den här reklamen? Den går tydligen på biografer just nu. ”Höhöhö, titta, vi har reklam med karlar som blir våldtagna!!! Fy fan vad absurt, jävlar vad vi är roliga!!!”

  2. Underbart youtubeklipp. Hon verkar lysande!

  3. Fy, vilket roligt klipp! Jag tror inte att jag såg det här när det begav sig. Hur som helst superroligt och träffsäkert!

Kommentera

