Att växa upp rädd för att alla ska sluta älska dig.

De kanske inte kommer att älska mig. Den jag är, det jag inte kan förändra. De kanske inte kommer att älska den personen längre. Om de vet vem jag egentligen är.

Vad är det för samhälle vi lever i som skapar den känslan hos ett barn? Det är den känslan som så många känner när de inser att de attraheras av och blir kära i personer av samma kön.

Min kille berättar för mig hur han kunde ligga sömnlös om nätterna som tonåring för att han ständigt tänkte på om hans föräldrar skulle sluta älska honom om han berättade.

Han hade känt så i flera år.

Rädslan att känna att kärleken kommer att försvinna. Att kärleken kommer att försvinna från deras ögon om de vet. Det är en känsla jag tror att du måste ha känt för att verkligen  förstå.

Jag kände den också, ett tag. Låg sömnlös, med oro i hjärtat. För det var vad samhället, heteronormen, hade lurat i mig. Att min fina familj skulle putta ut mig ur boet om de visste att jag var homosexuell.

Detta ligger på samhällsnivå, det ligger på en strukturell nivå där vi lär oss att bi- och homosexualitet är fel, annorlunda och konstigt. Det är en norm som säger att attraktion till det egna könet alltid är det onormala.

Så vi växer alla upp, lär oss det precis som våra föräldrar innan oss. Att vi är onormala, att vi är fel, att vi är konstiga. Det får oss att tvivla på att även världens mest kärleksfulla och öppensinnade föräldrar skulle älska oss om de visste sanningen.

Det är det här som är den fruktansvärda konsekvensen av den heteronorm, som trots hbt-rörelsens alla politiska framgångar, fortfarande lever och frodas i samhället. Denna ständiga rädsla av att bli bortstött.

Att bli oälskad.

Min kille gråter när han tänker tillbaka på hur många dagar och år han förlorade till rädslan. För det gick ju bra. Hans föräldrar älskar honom lika mycket som de alltid har gjort. Det vet han nu.

Men det kunde han inte vara säker på som barn.

Och sanningen är ju att vissa familjer faktiskt slutar älska sina barn efter att de har kommit ut, i alla fall beter de sig så. Det är fruktansvärt att okunskap, intolerans och ignorans får vissa människor att sluta älska.

Det är de som gör rädslan berättigad i vissa fall.

Ja, det är en känsla jag tror att du måste ha känt för att verkligen förstå. Hur djupt den sitter, den där rädslan. För om du tror att livet handlar om att hålla bröstkorgen öppen för all kärlek världen kan ge dig.

Tänk dig känslan att stänga revbenen, stänga hjärtat, för att du tror att ingen kärlek kommer att komma din väg.

Bara för att du är dig själv.

Det är inget samhälle jag vill leva i.

8 responses to “Att växa upp rädd för att alla ska sluta älska dig.

  1. Jag älskar dig som du är.

  2. Bra sagt! Och det gäller förresten inte bara homosexuella utan transsexuella också. Föräldrar kan säga ”jag älskar dig som du är”, samtidigt som de vägrar kalla en för rätt namn och pronomen och gör vad de kan för att försvåra ens transition. Så gjorde mina; de har vant sig nu, men det finns ett skäl till att jag inte talar om för dem att jag är bög dessutom:/
    Det finns många människor som älskar, gillar och/eller accepterar en ”som man är”, och tycker synd om en och vill hjälpa en på rätt väg om vissa egenskaper man påstår sig ha inte passar dem. Då känner man sig inte älskad som man är.

    • plastbaronen, absolut gäller det även transsexuella. kan ana att det klan vara ännu mer svårt för vissa att acceptera.

  3. Vilken bra och träffande text Linus (och fint att du skriver här oftare igen)! Slösade i princip samtliga mina tonår på just den ångesten och rädslan. Tyvärr är ju den känslan inte alltid oberättigad och som omyndig är en också väldigt skyddslös. Jag väntade till natten innan min artonårsdag innan jag kom ut för första gången. Det var väl genomtänkt och planerat. I efterhand kan jag tänka att jag väntade alldeles för länge, men samtidigt behövde jag nog också åldern/mognaden för att klara reaktionerna.

    • smygbloggaren, tack! ja, jag tror att en ska vänta tills en känner sig redo och stark nog att klara av vilka reaktioner det än blir.

Kommentera

