Kända kvinnors behov av att handla osminkade.

”Jag kan lätt gå ner och se ut som skräp på Konsum i trasiga mjukiskläder och osminkad.”

säger Veronica Maggio. Och visst är det jätteintressant att hon går till mataffären utan smink och iklädd mjukisbyxor. Inte att hon gör det, utan att hon berättar om det i en intervju.

Hon är ju nämligen inte ensam. Jag vet inte hur många intervjuer jag har läst med unga kända kvinnor där det skrivs att de minsann går och handlar utan smink iklädda mjukiskläder.

De vill uppenbarligen visa att de är ”vanliga”, att de är precis som dig och mig. Att de inte går runt i höga klackar och fixat hår på Ica som de gör på scen eller på filmduken.

De är ju precis som dig och mig typ.

Så varför är detta intressant? Det är intressant för att det endast är kända kvinnor som frågas och berättar om dessa saker. Precis som att det bara är kända kvinnor som betonar att de älskar att äta.

Inte fan berättar eller tillfrågas Oskar Linnros, Mikael Persbrandt eller andra kända män om hur de ser ut när de ska handla mat. Ingen är intresserad av det, minst av allt de själva.

Men med kvinnor är det däremot jätteintressant att veta precis hur de ser ut när de utför vardagliga sysslor.

För kvinnor i rampljuset är i ännu högre grad än ”vanliga” kvinnor tvungna att hantera att de ses som sexuella objekt. Och de förväntas, likt alla kvinnor, att bry sig om sina utseenden.,

Kända kvinnors utseenden är en del i deras popularitet, i deras säljbarhet. Det är vad en sexistisk underhållningsbransch har lärt dem. En kvinnlig popstjärna är sällan en utan en viss image som bygger på utseendet.

Så jag förstår att man vill upprätthålla det som gör att man fortfarande kan leva på musiken eller skådespeleriet. Jag förstår också att det är en taktik att verka vara ”vanlig” för att minska avstånden till fansen.

Det är så många aspekter i det här. För grejen är ju att de fortfarande är objekten att se upp till. De är idealet, de är normen. Deras val av kläder, smink och frisyrer influerar och normerar tusentals andra kvinnors utseenden.

Det är inget val för alla kända kvinnor. Som jag har skrivit om tidigare ses kvinnor ofta som förebilder så fort de träder in i offentligheten, oavsett om de vill det eller inte. Det blir något som de måste hantera.

Och det är här kruxet ligger. Kända kvinnor måste hantera de positioner de tilldelas. Som sexuella objekt, ideal och förebilder. De måste hantera det, oavsett om de vill det eller inte.

Kända män däremot, de behöver inte det i samma utsträckning.

Om alls.

12 responses to “Kända kvinnors behov av att handla osminkade.

  1. Jag tycker det handlar om att allt som är kvinnligt är lägre värt, däribland utseendefixering, bantning osv. Man ska dels nå upp tills samhällets skönhetsnormer samtidigt som man ska säga ”jag äter vad jag vill, jag är smal ändå”, ”jag tänker inte på vad jag har på mig, jag bara tar det närmast sängen osv”. Man ser ner på folk som är utseendefixerade, samtidigt är det väldigt viktigt att vara vacker. Så kommentarer som dessa är egentligen ett sätt att fortsätta hålla i liv de både motsägelsefulla aspekterna av hur en kvinna ska vara. Vad människor generellt menar när de säger som hon gör är ”Jag är inte så ytlig, tjejig och jobbig. jag är jordnära”.

    Nu kan jag väl inte svara för Maggio. Men jag vet att innan jag var medveten om mitt egna beteende sa jag gärna saker som ”jag klipper mitt hår själv”, ”jag köper inga dyra kläder” för att verka jordnära och lite bättre än andra tjejer samtidigt som jag såg ner på tjejer som plattade håret varje dag och hade mycket smink. Det var ingen logik bakom det hela. För samtidigt så kunde jag sitta i timmar på nätet och läsa modebloggar eftersom kläder faktiskt är ett stort intresse för mig.

    I dagens samhälle är det så himla självklart att nedvärdera det kvinnliga att man inte ens märker det sker egentligen. Man ser inte ner på en man som lagt väldigt mycket tid och pengar på att renovera sin båt men gärna om en kvinna lagt lite väl mycket tid på nagelsalongen. Väldigt tragiskt egentligen…

    • johanna, absolut finns det en nedvärdering av det som anses vara kvinnligt. det är en del av patriarkatet, att vad än kvinnor gör, om de rättar sig efter normen eller inte, så gör de fel.

  2. På ett sätt kan det ju vara nödvändigt, med tanke på att vissa inte vågar gå ut utan smink överhuvudtaget. Om de läser om att kändisarna gör det kanske det blir mindre laddat för dem och så vågar de själva. Men det kan naturligtivs få motsatt effekt också, och leda till att man ser det som ett hån. Typ: ”klart hon kan, hon ser ju bra ut till skillnad från mig.”

    Likaså är det tyvärr nödvändigt eftersom kända kvinnor så ofta får utstå negativa kommentarer om sin vikt etc.. Då vill de väl precis som du skriver betona att de är vanliga, precis som vi, faktiskt äter trots att de är smala o.s.v.. Däremot är det jävligt synd att det ska vara så. Att man ska behöva liksom försvara sig jämt och ständigt, p.g.a. att folk inte kan tänka steget längre än att hoppa på kvinnor för deras utseende, eller att de inte kan tänka steget längre än att en smal kvinna faktiskt kan vara smal utan att svälta sig, och att en mullig kvinna faktiskt inte behöver käka två påsar chips varje dag.

    • candy, ja jag hoppas det har positiva effekter. men det är just det att kvinnor måste hantera detta ständigt. och media spelar med det.

  3. Pingback: Om blåsta blondiner, myten om den naturliga kvinnan och föraktet mot det tjejtjejiga. | Eyecandy

  4. Gillar verkligen hur du lyckats få in flera aspekter av samma fenomen.

    Och märkligt hur en så simpel grej som att ha mjukisbyxor i affären… Och berätta att man har det… Kan säga så mycket om en kultur.

  5. Ja, den manliga förebilden nummer ett lär ju vara Mikael Persbrandt….

    …Hahaha…

  6. Har aldrig tänkt på detta förut, men nu när det tas upp håller jag med. Vet inte riktigt vad jag ska säga, det var ett väldigt intressant inlägg🙂

  7. Pingback: Osminskade kändiskvinnor är oigenkännbara. |

Kommentera

