Som homo förväntas du vara öppen med allt.

Ännu en manlig skådespelare kommer ut som homosexuell. Sean Maher, mest känd från kultfavoriter som Firefly och Serenity, berättar om varför han nu väljer att komma ut.

Jag fascineras alltid av Hollywood-människors komma ut-historier. Jag har flera gånger skrivit om vad jag tycker om det hela. Att det är fånigt att någon över huvud taget måste komma ut, men att det ur vissa aspekter faktiskt är viktigt trots allt.

Men så klart är det inte lätt att vara öppet homosexuell. Sean Maher pratar om de faktiska konsekvenser öppet homosexuella män måste leva med karriärsmässigt.

Att de inte längre får de manliga huvudrollerna då de inte längre ses ”manliga” nog att vara den som kvinnorna åtrår och den som männen vill vara.

För hur skulle han kunna vara det som fjolla?

Att skådespeleri faktiskt går ut på att kunna spela olika personer, till exempel en heterosexuell person, verkar inte spela någon större roll. Homosexuella skådisar är alltid just homosexuella skådisar.

Jag förstår mycket väl att sådana faktorer gör att någon håller tyst. Jag förstår egentligen alla anledningar till varför någon inte kommer ut. För i ett heteronormativt samhälle är det att göra sig sårbar, det är att blotta strupen.

Men jag reagerade över följande resonemang från Sean Maher:

”I have these beautiful children and this extraordinary family and to think in any way shape or form that that’s wrong or that there’s shame in that or that there’s something to hide actually turns my stomach.”

Jag förstår vad han menar, men jag blir ändå fundersam kring just detta med skam. Det är tydligt i intervjun att Maher inte skäms det minsta över sig själv eller sin familj.

Utan snarare handlar det om en oro att andra skulle kunna uppfatta det som skam. Framför allt då hans dotter. Han vill inte att de ska tro att han inte lever öppet för att ha homosexualitet skulle vara något att skämmas över.

Men grejen är ju att det inte borde finnas något att skämmas för även om man väljer att hålla vissa delar av sina liv privata. Att inte vara öppet homo- eller bisexuell är inte lika med att man skäms över sig själv och sin sexualitet.

I många fall är det så att homo- och bisexuella skäms, eftersom samhället har lärt dem det. Men vi måste även vara medvetna om att alla är olika mycket privata.

Jag skriver ganska öppet om många delar av mitt liv medan någon annan knappt säger ett ord om sitt privatliv till sina jobbarkompisar. Vi är olika, men ändå krävs homosexuella på svar kring något av det mest privata.

Som homosexuell förväntas du vara helt öppen för att du ska anses vara ok med vem du är. Men vi måste kunna separera vad som hindrar folk från att leva sina liv i öppenhet och deras val att inte vilja göra det.

2 responses to “Som homo förväntas du vara öppen med allt.

  1. Håller med dig.
    Jag kan verkligen inte förstå kravet (som verkar finnas) på att man ska vara öppen med sin sexualitet. Det är så sjukt att man kan bli anklagad för att ha döljt något när det egentligen bara är andra som har antagit att man är hetero.

    Det finns också en problematisk definition av att komma ut kan jag tycka. Att öppet leva som homosexuell räknas liksom inte om du inte har släppt en pressrelease eller talat ut i tidning/tv. Då är man istället ett scoop, någon som blivit ertappad.

    Det känns också som att upprördheten när något kommer ut ofta kammofleras med upprördhet över ”lögnen” istället vilket ger en legitim anledning till att ogilla någon.

    Okej, det blev lite osammanhängande men jag tror att poängen kom med.

Kommentera

