Jag vill inte operera mig till kvinna, men…

 

Jag vill inte bli kvinna. Det vill säga, jag vill inte operera om mina könsorgan. Jag må klä mig som en tant, men jag har aldrig känt att jag skulle känna mig mer hel i en kvinnokropp.

Men det är just för att jag klär mig som jag gör som jag regelbundet får frågor om jag vill byta kön. Jag är ganska så trött på den frågan. För jag tycker att den är dum.

Men den är också ett bevis på det könsbundna samhälle vi lever i.

Jag har de senaste tio åren läst, diskuterat och tänkt mycket på föreställningar kring kön. Det är en hängivelse som utgår från den frigörelse jag ser i det feministiska projektet.

Det är därför jag är feminist. För att jag vill frigöra mänskligheten från alla de föreställningar om kön som förtrycker, minimerar och hindrar oss och våra tankar om oss själva och omvärlden.

Men hur mycket jag än läser om olika föreställningar om kön, vet jag inte hur det känns att vilja byta kropp och biologiskt kön. Jag kan bara försöka att förstå.

Det enda jag vet är att transpersoner är en förtryckt grupp i samhället. Såväl inom det heteronormativa majoritetssamhället som inom hbt-kulturen.

Det är därför av vikt som feminist och hbt-aktivist att synliggöra det förtrycket och försöka hitta strategier för förändring.

Det handlar bland annat om att kritisera den sinnessjuka lagstiftningen som tvingar transpersoner att sterilisera sig vid könsbyte. Att sätta press på regeringen att köra över Kristdemokraterna som hindrar en lagändring.

Det handlar även om att hjälpa till att krossa fördomar och myter kring transpersoner. Där har Chers son Chaz Bono varit en inspirerande förkämpe.

Han har i sevärda dokumentären Becoming Chaz delat med sig om sin resa. Och nu deltar han i Dancing with the Stars, den amerikanska motsvarigheten till Let’s Dance, som dess första transsexuelle deltagare.

Det krävs mod att i ett så fruktansvärt inskränkt land som USA våga ställa sig i strålkastarljuset för att försöka utmana fördomar och öppna dörren till större förståelse för transpersoner.

Det är sådant mod som inspirerar. Men han, och alla andra modiga transpersoner som höjer rösten, ska inte behöva kämpa ensamma. Kampen för förtryckta gruppers rättigheter ska inte behöva föras endast av dem själva.

15 responses to “Jag vill inte operera mig till kvinna, men…

  1. Bara för att man är transperson behöver inte det betyda att man vill operera om sig till ”det motsatta könet”. Transpersoner är ett samlingsbegrepp för väldigt olika individer. Vissa vill ha operation för att bli ”det andra könet”, andra som jag som definierar oss som intergender vill inte operera oss alls. Ytterligare andra vill operera vissa delar av kroppen, till exempel ta bort börsten men ha fittan kvar.

    • svalin, absolut bra förtydligande. menade inte att transpersoner bara är de som opererar om könsorgan, utan det var bara några exempel.

  2. För ytterligare diskussion kring den här problematiken så skulle jag vilja rekommendera dokumentären ”Ångrarna” som handlar om två män som ångrat sina könsbyten till kvinnor och lever idag återigen som män. Den gör det verkligen smärtsamt tydligt hur det i dagens samhälle nästan är omöjligt att leva könsöverskridande utan att man blir tagen för transperson. Det får iallafall mig att tänka på hur mycket enklare livet skulle kunna vara för människor med könsöverskridande beteende, om inte samhällets könsramar hade varit så rigida.

    • anna, ja den är jättebra! håller med. samtidigt är transpersoner ett samlingsnamn som används mer sällan än transsexuella. det blir lått svårt med alla dessa kategoriseringar då det alltid är någon som faller utanför. även jag hoppas ju, som jag skriver i texten, att vi uppnår ett samhälle där kön inte ges den normativa betydelse den har i dag.

    • Anna: Könsöverskridande beteende = Transperson. Det gäller oavsett varför ditt beteende uppfattas som könsöverskridande. Det är rätt märkligt om transpersoner i allmänhetens ögon kommit att betyda transsexuella, när det finns många transsexuella som inte vill kallas transpersoner eftersom de anser att benämningen inte stämmer på dem.

      Men ja, könsnormerna är alldeles för strikta.

      • Förtydligande: Linus lär inte räknas som transperson, bara som brytare av könsroller. Transperson anses du vara om du

        *har en kropp och/eller könsidentitet som inte är man eller kvinna, eller

        *om du har en könsidentitet som inte motsvarar din kropp.

        Jag tycker det är bra med ett paraplybegrepp, men ”transperson” är en dålig benämning eftersom ”-person” syftar på någon sorts personlighet eller identitet, och alla s.k. transpersoner har inte trans som identitet. Och om vi nu ska ha ett ord för alla som bryter mot könsnormen kan det gott gälla såna som Linus också eftersom könsrollerna utgör en viktig del av normen och är en av orsakerna till transfobi. Men han är ju en riktig man, inte ett ”mellanting” som jag, trots att jag inte identifierar mig som mellanting, och trots att han tillhör en av de grupper som drabbas av transfobi. Idén är bra, men är delvis utformad på normens villkor, som ni kan se.

      • plastbaronen, håller med i mkt av ditt resonemang, men personligen identifierar jag mig inte som transperson. är ju även upp till individen att definiera eller inte definiera sig själv.

  3. Det intressanta med de två personerna i Ångrarna var att de själva egentligen inte ens ville byta kön utan kände sig tvingade till det eftersom läkarna tyckte det var bättre att vara heterosexuell transkvinna än att vara bög. Väl på operationsbordet vågade ingen av dem protestera.

    • Tack, Svalin! Jag undrar varför det typ ALDRIG nämns när det diskuteras om den filmen.

      • De som är mot könskorrigerande behandlingar brukar använda den dokumentären och de personerna i den för att att argumentera för att transsexuella ångrar sig och att de själva genom skatter ska slippa betala för det.

    • svalin, hemskt att de fick genomleva det.

  4. Pingback: Ett fångstnät på gränsen « plastbaronen 4.0

  5. Ångrarna är djupt problematisk, just för att den oftast påstås handla om två transsexuella som ångrar sig. Jag har sällan sett regissören/filmbolaget aktivt försöka ändra den beskrivningen heller. Trots att den är totalt felaktig.

    Filmen handlar ju om två fall där läkarna felaktigt trott att två patienter var transsexuella och därmed gett dem fel behandling. Dvs, det finns inget fritt val som någon ”ångrar”. Du ångrar inte att du blev felbehandlad för en sjukdom du inte hade. Du ångrar möjligen att du valde den läkaren, men den felaktiga behandlingen är det läkaren som bör ångra, inte patienten.

    Ångerfall är öht en väldigt olycklig term, den bör inte användas om varken feldiagnoserna eller de som verkligen är transsexuella men känner att delar av behandlingen eller det sociala ”könsbytet” blev fel. För den lägger hela skulden för att det gick fel på de drabbade personerna. När de som gjort fel är läkare som feldiagnoticerat eller inte förberett patienten bra för behandlingen.

  6. Jag skulle nog säga att Linus kan ses som transperson, om hen regelbundet går klädd i kläder som uppfattas som om de inte är de normativa för henoms biologiska kön.

    Både transvestiter, som ofta klär sig i ett annat köns kläder för att det är viktigt av identitetsskäl, och drag queens, som ofta snarare gör det för att det är skoj eller för att tjäna pengar, räknas ju som transpersoner.

    Sen är det en annan femma att många dragqueens (och en del dragkings) inte själva ser sig som transpersoner alls, utan tar tydligt avstånd från den grupptillhörigheten, i en slags beröringsskräck. Och att Linus givetvis själv väljer om hen vill omtalas som transperson eller inte.

    • lukas romson, jag själv identifierar mig inte som transperson. men inte på grund av någon sorts beröringsskräck, utan för att jag tycker homosexuell räcker bra för egen del. precis som du skriver är det upp till var och en att definiera eller inte definiera sig själv.

Kommentera

