I mina drömmar är jag min mammas tonårsson.

Jag drömmer bara väldigt verklighetstrogna drömmar. Så verkligtstrogna att jag varje morgon vaknar upp och undrar om det var en dröm eller om det verkligen hade hänt på riktigt.

Men så drömde jag en dröm om min mamma. Hon är ju död sedan 14 år tillbaka. Och jag drömmer sällan om henne numera. Nästan aldrig de senaste åren. Hon har lämnat mina drömmar.

Men så här om natten. Där var hon plötsligt igen. Vid köksbordet i vår gamla lägenhet. Vi åt pasta carbonara. Jag berättade för henne om en kille i min klass. Om hur osäker jag var på mina känslor till honom.

Att jag inte visste om jag var ihop med honom bara för sällskapets skull eller om jag verkligen älskade honom. Min mamma tuggade det sista av pastan, lyfte blicken från tallriken och sa:

”Varenda man som ställer sig framför dig och säger att han älskar dig, tro på det. Tro på honom. Tro på att du förtjänar orden och vad de betyder. Du är värd allt, men du måste även känna att det är vad du ger honom. Att du ger honom allt som han förtjänar. Ger du honom all kärlek du kan? Är det lika mycket som han ger dig?”

Åh, orden jag behövde höra.

Jag kan sakna det så mycket. Alla de råd hon kunde ha gett mig för att göra mina tonår lättare. Alla de råd jag aldrig ens hade bett om.

Jag har alltid haft min pappa och jag älskar honom som fan. Men han hade det inte lätt med mig under mina tonår. Jag var så jävla ledsen vilket gjorde mig jävligt elak mot honom. Jag ville inte ha hans råd.

Jag ville bara ha dem från hon som inte var där.

Det är något med en mammas råd. Jag kan inte släppa det. Något med den klokheten. Jag skulle ha velat ha den varje dag av mitt liv. Men så blev det inte.

Men jag hoppas nu att mamma åtminstone kommer att återvända till mina drömmar. Att hon där kommer att vara den hon hade varit i livet. Min axel att luta mig mot.

Åh, kom tillbaka.

2 responses to “I mina drömmar är jag min mammas tonårsson.

  1. Kram, saknar henne också..

Kommentera

