”Gucci-Helle” och mediers objektifiering.

Danmark fick i slutet av förra veckan sin första kvinnliga statsminister när Socialdemokraternas partiledare Helle Thorning-Schmidt kunde utropa det röda blocket som segrare.

Det är självklart glädjande att Danmark nu lägger tio år av borgerlig politik och inflytande av rasistiska Dansk Folkeparti bakom sig. Hur stor politisk förändring det blir beror på hur stark den på pappret skakiga röda koalitionen blir.

Med Helle Thorning-Schmidt sållar sig Danmark till de tre andra nordiska länderna, Norge, Finland och Island, som alla har haft kvinnliga statschefer. Den enda nordiska landet som inte har haft det är Sverige.

Det är något att vara jävligt fundersam över.

Det är alltid symboliskt viktigt när ett land får sin första kvinnliga statschef, oavsett vad man tycker om personen i fråga. Det öppnar dörrar för andra kvinnor, om än bara i tanken.

Men samtidigt ser jag samma gamla misogyna tecken i pressen som alltid har funnits kring kvinnliga politiker. Helle Thorning-Schmidt kallas nämligen för ”Gucci-Helle” då hon tydligen gillar märkeskläder.

Inom feministisk medieforskning har man kunnat konstatera att det är något återkommande i mediernas beskrivning av kvinnliga politiker, att de tilltalas utifrån yttre attribut.

Till exempel kan medierna kommentera hur snygga ben en kvinnlig politiker har, hur hennes sminkning ser ut eller hur hon är klädd. Manliga politikers utseenden eller kroppar kommenteras däremot ytterst sällan.

Detta är ett sätt att konservera könsstereotypa föreställningar, menar forskarna. Och det är bara att hålla med. För vi såg det också när Mona Sahlin var S-ordförande.

Vem minns inte vad hennes rosa handväska skapade för rubriker?

Att kvinnliga politikers yttre kommenteras är ett sätt att objektifiera dem och därmed distrahera från vad de faktiskt säger och gör. Det är patriarkala strukturer som upprätthålls.

Och som med alla strukturer gör de människors, och i detta fall kvinnliga politikers, handlingsutrymmen mindre.

Detta är vad som sker med Helle Thorning-Schmidt i de flesta svenska medier. Jag har sett det i allt från Aftonbladet och Rapport till TT. ”Gucci-Helle” reproduceras om och om igen, till synes utan eftertanke, och politiken hamnar i skymundan.

Och det jag undrar är ju självklart vad fan hennes yttre har med saken att göra? Är det ens något dessa redaktioner har reflekterat över? För det de sprider är misogyn dynga som feministisk medieforskning har tusen exempel på.

Självsanera er, nyhetsredaktioner, för ni gör det tydligt varför vi inte har haft en kvinnlig statsminister än.

(Se för övrigt gårdagens Agenda där Mona Sahlin och Maud Olofsson diskuterade just de villkor kvinnliga politiker jobbar under.)

2 responses to “”Gucci-Helle” och mediers objektifiering.

  1. Det är verkligen tråkigt att kvinnor överhuvudtaget så ofta beskrivs efter sitt utseende. Kvinnliga komiker t.ex. är tydligen inte särskilt roliga (inte lika roliga som manliga, åtminstone), men de är fina att titta på i alla fall. Det är sällan manliga komiker beskrivs på det sättet, eller män överhuvudtaget. Förutom vad gäller skådespelare I guess, där objektifieras även män rätt så duktigt. Bara det att de fysiska attributen de objektifieras för skiljer sig från de som kvinnorna objektifieras för.

    • candy, ja håller med. objektifiering av kvinnor är en av de starkaste patriarkala strategierna för att hindra kvinnor från att vara annat än det mannen vill att de ska vara.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s