Hur nära är du att gå in i väggen?

Jag blir nästan aldrig sjuk. Jag har aldrig riktigt förstått varför. För jag rör på mig för lite, äter dåligt, röker, super, klär mig i för tunna kläder och använder offentliga toaletter om jag måste.

Jag borde vara sjuk ganska ofta, och inte bara en gång i halvåret.

Men i veckan råkade jag ut för en helvetesförkylning. Den däckade mig totalt. Mitt huvud var fullt av snor och slem. Det var nog första gången på flera år som jag var sjuk på grund av en riktig influensa.

För jag har upptäckt med åren att jag bara blir sjuk, får huvudvärk, feber och illamående, när min kropp vill säga i från. Det är när jag har stressat, nojat, arbetat för hårt som kroppen säger i från.

Den vill göra mig medveten om att jag håller på att springa in i en vägg.

Jag vet inte hur många jag känner som har eller har varit nära att gå in i väggen. Stressade, utarbetade och jävligt trötta. Till slut bryter både kroppen och huvudet ihop.

Jag vet inte hur många artiklar och inslag som har beskrivit hur många sjukpensionärer vi har i det här landet. Artiklar och inslag som beskriver hur vanligt det är att människor sjukskrivs för att de är utarbetade.

Om ungdomar som förtidspensioneras.

Trots all alarmerande statistik som finns är det knappt någon som lyfter frågan om arbetshälsa i det här landet. Facken har länge försökt kämpa för  ”det goda arbetet” och ”det hållbara arbetet”, men i samhällsdebatten har dessa frågor sedan länge varit i tystnad.

Om jag tar min egen bransch som exempel. I mediebranschen lever man ofta deadline till deadline. Det är ett högt tempo och det är alltid något som snabbt måste skrivas ihop för att det ska ut fort som fan.

Konkurrensen tidningar emellan är dödlig och den som är sist med en nyhet är en förlorare. Så är mentaliteten på många nyhetsredaktioner. Folk jobbar över, jobbar 16 timmar i sträck, utan pauser och lunchen framför datorn.

Dag ut och dag in tills något går sönder.

När jag jobbade på Resumé, som ändå var en veckotidning, var jag redaktör för flera uppslag i varje tidning, redaktör för andra projekt inom förlaget, höll i flera kvällsmöten varje vecka samtidigt som jag uppdaterade min blogg minst tre gånger per dag.

Jag jobbade extremt mycket, men tänkte aldrig på hur det påverkade min hälsa. Det var först år efteråt som jag insåg att de få gånger jag blev sjuk under den tiden berodde på att jag var två centimeter från att gå in i väggen.

Jag var överstressad och överarbetad, utan att jag ens insåg det då. Och det är det som är det farliga. Man vet inte att man är på väg in i väggen förrän man har gått in i den. Och skadan är redan är skedd.

Vi måste därför prata mer om de villkor vi jobbar under och hur det påverkar vår hälsa och i slutändan hela samhällets hälsa.

Vi måste prata om den underbetalda och slutkörda sjuksyrran. Vi måste prata om direktören som jobbar 16 timmar varje dag. För risken är stor att om inte de jobbar under mer rimliga arbetsförhållanden så kommer de att jobba sönder sig själva.

Vi måste prata om företagens skyldighet att se till att deras anställdas hälsa sätts i första rummet. Vi måste prata om hur god hälsa, och inte konkurrens, är det bästa för samhällsekonomin.

Vi måste prata om de villkor som frilansare och småföretagare jobbar under, ofta utan sjukförsäkring och hjälp. Vi måste prata om den stress som skapas av att veta att man inte kan betala hyran om man är för sjuk för att göra veckans frilansjobb.

Och vi måste prata om hur vi skapar den bästa politiken för bättre folkhälsa både på och utanför arbetsplatsen. För som S-kvinnors nyvalda ordförande Lena Sommestad har skrivit:

”Ingenting är viktigare för individen än god hälsa, men faktum är att ingenting heller är viktigare för samhället. God hälsa borde stå i fokus för den ekonomiska politiken, i stället för konkurrens och privatiseringar. Hälsan är nyckeln till ett hållbart samhälle.”

6 responses to “Hur nära är du att gå in i väggen?

  1. Kanske är det just på grund av detta som det var så viktigt för ”Alliansen” att lägga ned Arbetslivsinstitutet; som en av sina första och viktigaste åtgärder när de vann regeringsmakten?

  2. Varför röstar då företagare av alla storlekar generellt högerut? För att de ska få sänkt skatt och kunna köpa egen sjukförsäkring? Och just småföretagare borde väl om någon grupp förstå värdet av gemensamma lösningar.
    Det borde för övrigt finnas fler intresseorganisationer för företagare än Företagarna och Svenskt Näringsliv, vart vänder sig företagare som inte kräver sänkt skatt och osäkrare arbetsvillkor för ev. anställda?
    (Ps. Min stress tar slut på söndag. I alla fall några dagar. Får se om de dagarna måste ägnas åt sjuksängen eller om jag klarar mig undan..)

    • simon, jag tror en annan anledning är att vänstern har varit för dålig på att skapa och lyfta fram en bra småföretagarpolitik. de har levt kvar i nåt sorts industritänk för länge.

  3. Jag är inne på mitt tredje år på Folkhälsovetenskapliga programmet nu, detta är kanske något jag får ta tag i när jag börjar jobba nästa år!🙂 Det är så sjukt svårt inom allt preventivt arbete i alla aspekter av hälso-arbete att få folk att fatta att det faktiskt är en investering, att det i längden är lönsamt. Att ändra politikers, arbetsgivares och andra aktörers attityd till detta är ett enormt jobb…

Kommentera

