Djurplågeri som underhållning.

I min senaste krönika i Frihet tar jag upp djurplågeriet som sker mitt framför våra ögon. Det djurplågeri som underhåller oss i tv-program, i filmer och på cirkusar.

Där tigrar låses in i små burar, där ålar dör på lekprogramsgolvet och där elefanterna på cirkusen står fastlåsta i timmar i sträck.

Det här är ett djurplågeri som vi ser hända mitt framför våra ögon, men ändå så ser vi det inte.

”Med djurplågeriet på teve är det en annan sak. Det säger ingen ens ett ord om. Det är ingen som ”rasar” mot det. Detta trots att det visas helt oredigerat framför ens ögon varje vecka. För vi förleds helt enkelt av underhållningsfaktorn, strålkastarljusen och den glada inramningen. Det är det som gör att djurplågeri blir till underhållning och vi är för blinda för att se det.”

Läs hela krönikan här.

6 responses to “Djurplågeri som underhållning.

  1. Jag kollar inte på TV så jag visste inte ens att det förekommer djurplågeri där.😦 Detta i kombination med att jag aldrig hört någon yttra sig om djurplågeri på TV, har gjort att jag inte haft kännedom om det. Men inte för att det förvånar mig. Djur behandlas ofta som skit och människan glömmer bort att hen också är ett djur.

  2. Jag har aldrig varit på cirkus för min mamma hatar det, hon tål inte att se skiten. Det är jag glad för! Men jag hade aldrig hört talas om det på TV, kanske för att jag inte tittar på underhållningsprogram?

  3. Läste krönikan i Frihet, och jag är jätteglad att du tog upp det här annars så förbisedda problemet. Gillar verkligen dina texter.

Kommentera

