Se mig i skoldokumentär om män och våldtäkt.

I början av året blev jag tillfrågad av några gymnasielever om jag ville ställa upp för en dokumentär de ville göra om män och våldtäkt. Deras projektarbete i trean.

Så klart ville jag det då jag vill uppmuntra och hjälpa alla som vill lyfta ett sådant viktigt ämne. Förra veckan fick jag ta del av resultatet, som för övrigt gav dem högsta betyg, och jag är imponerad.

Det är viktig liten film.

Sedan kan ju jag tycka att jag babblar för mycket hela tiden utan att få något sagt, men det är ju bara min osäkerhet som talar. Blir lätt obekväm av att se och höra mig själv.

Men det hindrar inte mig från att fortsätta synas och höras.

Ni kan se filmen här.

16 thoughts on “Se mig i skoldokumentär om män och våldtäkt.”

  1. Himmel vad imponerande. Väldigt bra gjort av de eleverna.
    Och sedan tycker jag inte alls du babblar på utan att få något sagt, för allt du säger är så himlans viktigt.

  2. Hej Linus!
    Jag har läst din blogg ett tag men har inte kommenterat tidigare. Nu tycker jag ändå det är dags. Du skriver otroligt bra och jag är grymt imponerad av hur du delar med dig av mycket personliga saker, som till exempel den här våldtäkten. Det är otroligt starkt gjort av dig och det berör! Jag tycker inte heller att du babblade på i dokumentären utan precis som Johanna här ovan skriver var det du sade väldigt viktigt för tittaren att få höra.
    Eftersom jag själv brinner för att skriva och har en dröm om att beröra och påverka människor genom mina texter så tänkte jag fråga dig hur du har utvecklat ditt skrivande? Vad har du studerat till exempel? Och så funderar jag också på när man kan anse en text vara färdig, tex en novell eller kolumn. Hur mycket ska och kan man finslipa? Har du några råd att ge mig?
    Tack för en mycket läsvärd blogg som jag ser fram emot att fortsätta läsa!

    1. fanny, tack, vad snäll du är!

      jag har en journalistexamen från stockholms universitet. har även läst genusvetenskap vid göteborgs universitet och i höst ska jag ta en fil kand i statsvetenskap . men inget av det har egentligen utvecklat mitt skrivande. journalistikstudierna hjälpte ju en del, men att skriva en nyhetsartikel är ju annorlunda från vad jag skriver i den här bloggen.

      jag tror nyckeln för mig har varit att skriva så mycket jag bara kan. det har gjort att jag ständigt hittar nya sätt att formulera mig. mycket jag skriver är dåligt, men det som är bra publicerar jag. att ständigt skriva håller också hjärnan i trim… jag är numera noga med att ha ett syfte med det jag skriver. att jag skriver om privata saker gör jag bara om det har något syfte, till exempel lyfta en fråga eller för att någon som läser som har varit med om samma sak kan känna sig lite mindre ensam.

      det kan vara svårt att veta om en text är klar. men mycket handlar om att hitta en struktur och ett flyt i texten så att den kan läsas och kännas direkt. av läsaren. ibland kräver det att man flyttar på stycken en del tills det känns rätt. fundera över vilket budskapet är med texten och se till att det blir det centrala i texten, rensa bort det som stör det. ofta vill man ha in så mycket i texten, snygga formuleringar eller intressant sidoinformationen, men det kan lätt skymma textens huvudbudskap. och tänk på vad syftet är med att du skriver texten.

      mitt största tips är dock att strunta i vad folk tycker om det du skriver. jag skiter i att 95 procent inte gillar det jag skriver om det finns 5 procent som gillar det. alla behöver inte gilla det du skriver, det är helt naturligt. så drivs istället av tanken att berör du en person så är det värt det.

      vet inte om jag har gett några vettiga råd, men något förhoppningsvis! lycka till!

      1. Hej igen och tack för ditt långa svar!

        Känns bra att läsa dina tankar kring det här, nu känns min egen tro på det jag tänker göra i höst (gå på skrivkurser och skriva så mycket jag bara kan) ännu starkare. Och under tiden har jag tid att fundera på vad jag helst vill läsa egentligen, samt läsa din och andras inspirerande bloggar såklart!
        Ha det fint!

    1. svalin, tack svalin. ja, har läst knutagårds uppsats. så bra att han undersöker ett negligerat problem.

  3. Jättebra att du ställde upp Linus! Du formulerade dig klockrent och allt du sa var (är) superviktigt. Tack för att du finns och för att du kämpar på. Kram

Kommentera

