Våra fötter kommer inte att nudda ett dansgolv.


Jag har ett spöke, och jag måste begrava det. Gräva fram en öppning i jorden, lämna det där. Under jord, under mina händer, under mig. Och sedan gå vidare.

Det är i mitt huvud, håller mina tankar. Knuffar bort alla andra tankar som vill fram. Det är i mitt hjärta, stänger alla rum. Alla utrymmen, för de som vill komma in.

Jag skickar iväg honom, men han återvänder ständigt till bröstkorgen där jag håller mitt sista andetag för honom. Han återvänder för att spöka, för att han vet att jag någonstans vill det.

För den jag inte kunde tänka mig att leva utan lever jag utan. Den jag inte kunde gå en dag utan att ha i mitt liv är utanför mitt liv. Åh, den känslan.

För vem kan skyllas när något som lever dör?

Det går inte att bara släppa greppet om den som höll mitt hjärta bredvid sitt. Inte när den personen höll av mig, höll mig om ryggen och emellanåt även höll min hand.

Så nu låter jag hans spöke hålla min kärlek. Låter honom ta mig dit inga stormar når. Låter honom trösta. Att lämna det är det som stannar hjärtat. Och jag vill inte att han ska försvinna ur det.

För jag vet inte vem jag kan vara utan honom i mig.

Åh, den rädslan.

För bredvid mig i sängen ligger han som lever. Han som jag faktiskt kan röra. Och jag gör det. Åh, den lyckan. Han som har fått mig att känna att det jag trodde hade dött fortfarande lever.

Så även mitt spöke. Och det värsta är, jag vet att det inte finns några himlar som bara sänker sig. Bara människor som står ut i väntan. Och jag undrar om han som ligger bredvid mig orkar vänta.

Jag är rädd att våra fötter aldrig kommer att nudda ett enda dansgolv.

Förrän jag slutar dansa med spöken.

Kommentera

