11: En låt av mitt favoritband.

30 låtar igen!

11. En låt av mitt favoritband.
Jesse Sykes & The Sweet HereafterReckless Burning.

Jag har alltid inspirerats av låttexter i mitt skrivande. De kan vara så poetiska samtidigt som de har ett ändamål. Att göra resan från örat till hjärtat. Det är syftet med det mesta jag skriver.

Resan.

Den bästa textförfattaren i världen är enligt mig Jesse Sykes. Hon lyckas skapa poesi i varenda låt hon skriver. Så vackert, så spökande, så verkligt.

De texterna sjungs sedan av hennes mörka, raspiga röst till världens vackraste alt-country-komp. Det gör Jesse Sykes & The Sweet Hereafter till mitt absoluta favoritband.

De har hittills släppt fyra skivor som alla är utmärkta. Men titellåten från första skivan kommer alltid att ha en speciell plats i mitt hjärta.

Så många gånger jag har gråtit till den, tröstats av den.

”Pretty thing, I’ve got you
Right where this trouble lands
With reckless burning
I have been charged again”

5 responses to “11: En låt av mitt favoritband.

  1. Visst är det fint hur vissa låtar påverkar en?

  2. På tal om ingenting, jag hittade ett avsnitt av Maude på Youtube där allt man talar om är homosexualitet: http://www.youtube.com/watch?v=xW8Gj_gF3Qk&feature=related
    Detta tycks alltså vara år 1977 och man talar öppet om ämnet på ett sätt som jag aldrig någonsin har sett i senare tv-serier. Inga karikatyrer, inga billiga skämt, utan verkliga människor (i Ellens sitcom kan ingen av karaktärerna anses vara särskilt verkliga) och verkliga diskussioner.
    Alla billiga skämt uteblev alltså, och jag som bara satt och väntade på att någon skulle börja stöta på Walter eller Arthur i den där baren eller att en Jack-typ från Will&Grace skulle dyka upp, blev verkligen förvånad.
    Allt detta på tal om ingenting, men nu har någon annan fått ta del av min förvåning över hur tv sedan 1977 tycks ha gått bakåt i utvecklingen.

    • linus fremin

      simon, åh maude var jättekontroversiell tv när det sändes. precis som the golden girls tio år senare. och båda hade bea arthur och rue mcclanahan. ingen slump alls. just bea arthur vet jag var instrumentell i att de skulle ta upp tabubelagda ämnen. och de gjorde det så bra. love it.

  3. MarySaintMary

    Den tyckte jag om, tack för tipset! Ibland hittar man guldkorn i de här ”utmaningarna”.

Kommentera

