Jag vill kunna älska honom.

Det sitter en man bredvid mig som jag en dag hoppas kunna älska. Det är ett tänkbart slut på den här vägen vi har börjat vandra tillsammans.

Men på den här vägen, vart jag än vänder mig, så ser jag någon annan. Bakom träden, i gatuhörnen, i ljuset från trafikljusen. Det är han jag alltid omnämner som mitt livs största kärlek.

Han står där och ler sitt vackraste leende. Och jag ler också.

För jag vill bara springa över sommarängar och tågperronger för att krama om honom. Jag vill bara vara med i varenda smetig romantisk film som slutar med att jag får honom på slutet.

Så jag släpper blicken på min nya kärlek, och ser på min gamla.

Fan.

Det är så svårt att släppa den man älskade senast när man gör sig beredd att älska på nytt. För allt som händer i den nya romansen jämförs med den tidigare. Allt den nya kärleken gör och säger jämförs med den gamla kärleken.

För varenda kille jag har träffat sedan honom har bleknat mot minnet av honom.

Och, alldeles för många som har fått komma i mig, på mig, nära mig, men aldrig tillräckligt många för att glömma honom.

Men nu sitter det en man bredvid mig som jag en dag vill kunna älska. För han får mitt hjärta att slå dubbla slag. Får mig att le fånigt varenda gång jag tänker på honom.

Jag vill kunna älska honom.

Så hur släpper jag min gamla kärleks hand? Hur går jag förbi honom utan att vilja springa över sommarängar för att få krama honom? Hur trycker jag på play istället för på rewind?

Jag vet inte.

Det jobbiga med kärlek är att man inte kan styra den. Man kan tänka hur rationellt och förnuftigt man vill, men det man känner känner man ändå.

Så jag kan bara låta det kännas.

Jag kan bara låta det kännas tills en annan känsla tar över. För jag vet att mannen bredvid mig får det att storma i hjärtat som få har kunnat. Och det går inte att kontrollera stormar.

Bara låta sig svepas med av dem och se vart de tar en.

Så just därför gör det inget om jag låter min gamla kärlek vara kvar i hjärtat. Att jag låter den känslan kännas. För även om han står bredvid varenda väg jag kommer att gå här i livet så står han just bredvid.

I min hand, bredvid mig på vägen, går en annan.

4 responses to “Jag vill kunna älska honom.

  1. tack. det sätter ord på hur det är för mig, och har varit i tre år nu.

  2. Det är ju just så det är. Som om man har ett eget litet liv i sitt huvud där det sker helt andra saker än i det liv man lever utanför. Ibland krockar dom. (Ibland vet jag inte vad jag ska anse vara verkligt).

    Och ibland när man har hållit en kärlek vid liv så himla länge i sina tankar och med hjälp av sina minnen och fantasi, så tror man att det kommer vara så för alltid. En människa i ett litet eget rum i ens huvud… Fastän det försvann för länge sen i det andra livet. En trygghet, av någon konstig anledning. Slippa ge någon annan en chans för man är inte redo. och hindrar sig att bli det också. Så släpper man varken inte taget eller in någon i sitt liv. Så känner man sig så himla krånglig för allt hamnar bara någonstans mitt emellan.

    Men för att flyga tillbaka till din text så satt jag och tänkte medan jag läste att det var ju okey, att känna så. Låta känslorna och tankarna finnas där, utan skulden att man krånglar till det. Och det kom du ju fram till också =)

    Och vem har sagt att båda inte får plats i tankens värld om man lär sig att de inte behöver sätta krokben för varandra?

    Plus att det tar ju lite tid egentl att älska någon sådär obeskrivligt mycket. Din första stora kärlek har ju försprång där =) Din andra är på god väg verkar det som =) Lite tid och massa bara-vara-i-nuet-och-stirra-sönder-allt-som-får-dig-att-smälta-med-mannen-bredvid-dig❤

    • linus fremin

      julia, jovisst är det så! handlar ju om att ge den nya kärleken tiden att bygga bo i en. hoppas att det sker…

Kommentera

