Varför en 13-årig flicka kan få så mycket hat.

I min senaste krönika för Frihet skriver jag om 13-åriga Rebecca Black som blev en världskändis när hennes låt Friday fick miljoner visningar när den lades upp på YouTube.

Det som slog mig var allt hat som riktades mot denna harmlösa tjej och harmlösa låt. Det var som om det inte fanns några som helst gränser för elakheterna.

I min krönika funderar jag på varför.

”Själv sitter jag på andra sidan Atlanten och blir chockad av alla de tusentals kommentarer som riktar sig mot Rebecca personligen. Att hon borde ”börja skära sig själv och få anorexi så att hon blir snygg” eller att hon borde ”ta livet av sig så att fredag kan bli en glad dag igen”. Detta om en 13-årig tjej som bara vill sjunga om hur mycket hon ser fram emot att umgås med sina vänner på helgen.”

Läs resten här.

(Ps. Nu har videon fått över 140 miljoner visningar och den blev tolkad i senaste avsnittet av Glee. Hoppas Rebecca Black nu åtminstone tjänar miljoner på folks alla elakheter.)

10 responses to “Varför en 13-årig flicka kan få så mycket hat.

  1. Men alltså – och jag menar inte att ta hatkampanjerna i försvar – den här låten är helt vidrig. Fruktansvärt banal text som beskriver precis det hon gör, och det är det jag tycker är så jävla löjligt. Låten hade ju kunnat handla om ett vanligt tonårsliv utan att vara så enormt patetisk! En svensk version hade låtit så här: ”Jag vaknar upp och äter frukostflingor. Jag borstar håret och ska gå till skolan”. Det är ju fan inte konstigt om folk blir provocerade av denna skrattanfallsframkallande banalitet! (Däremot finner jag det väldigt intressant att så många lägger sin tid på hatkampanjerna…kan inte förstå vad man får ut av det.)

    • linus fremin

      maria stenlund, låten är inte min favorit heller. den har banal text och är som gjord för parodier. men det är många låtar. det som var skillnaden här var att hatkampanjerna var så oerhört grova.

  2. Jag fattar verkligen inte hatet. Och mina vettiga kompisar som försöker säga att låten faktiskt ÄR världens sämsta. Har de typ hört på radio EVER?

    • linus fremin

      tanja, haha! låten må inte vara världens bästa, men det finns många som spelas på radio som är lika kassa.

  3. Jag gillar faktiskt låten. Jag tycker den här helcatchy och jag fattar att hon och hennes kompisar lär ha haft så himla kul när de gjorde den där.

    Folk borde ragea mot idiot-rappare som sjunger om att kissa på horor och skjuta poliser, inte mot en 13-åring som har banala texter och inte gör en flyga förnär.

    • linus fremin

      hanna, så rätt! var är samma häftiga kritik mot sexistiska och ofta homofoba rappare?

  4. Låten är dålig och texten är banal, men det finns det ju många andra låtar som är också, inte minst i Melodifestivalen och ESC, och de hatas inte alls på samma sätt. Vilka är dessa människor som orkar hata? Visst, låten är dålig men det är väl bara att gå vidare och glömma!

    • linus fremin

      svalin, ja att den är dålig fattar ju de flesta, men just i jämförelse med all annan dynga är den ju ett mästerverk i sin banala enkelhet.

  5. Låten är sjukt dålig (tror dock att många av tyckarna skulle uppskattat den om det inte vore så att hennes föräldrar betalat för att hon skulle få spela in den- klassiskt överklassförakt- samt sjöngs av någon med bättre sångröst), men bara för den sakens skull behöver ju folk inte önska livet ur henne och skriva att hon borde skära sig. Så otroligt onödigt och omoget. Det är inte okej eller försvarbart att skriva så till någon oavsett ålder, men känner de verkligen inget sting av dåligt samvete i sig när det dessutom är en TRETTONÅRING de skriver dessa saker om? Herre gud.

    Till sist är det knappast världens sämsta låt- jag kan räkna upp ett hundratal låtar som är sämre, även om denna knappast är bra. ><

    • linus fremin

      candy, tror du har en poäng i att vissa retar sig på att hon fått mamma och pappa att betala tusentals spänn för att göra en låt. det de inte fattar är ju att deras hatiska kommentarer har gjort att hon nu ska spela in ett helt album…

Kommentera

