Hennes dödsannons sitter på min kylskåpsdörr.

I slutet av månaden är det Mors dag och i år firar jag den på ett speciellt sätt. Inför sitt majnummer frågade nämligen M-Magasin mig om jag ville skriva en text om min relation till min mamma.

Det ville jag så klart. Även om jag har skrivit om henne flera gånger på den här bloggen så har jag aldrig skrivit en längre text om henne som har publicerats i en tidning. Så jag kände mig ärad att få göra det.

Jag såg det som fin gest till min mamma och minnet jag har av henne. Det var också en chans att tillåta mig själv att gräva lite djupare för att analysera en relation till någon som har varit död större delen av mitt liv.

Jag känner mig väldigt stolt över resultatet och skulle så klart tycka det vore kul om ni ville köpa M-Magasin och läsa artikeln. Om den fick Amelia Adamo att gråta när hon läste den, så kanske den kan beröra även er.

Och få er att uppskatta era egna mammor.

Det här är första raderna ur texten:

”Hennes dödsannons sitter på min kylskåpsdörr. Bredvid inköpslistor och vykort. Mitt bland allt det vardagliga finns beviset på att hon faktiskt aldrig kommer att komma tillbaka. Varje gång jag ska öppna kylskåpet ser jag hennes namn, Charlot Fremin, och det där lilla korset bredvid datumet, 13/2 1997.”

4 thoughts on “Hennes dödsannons sitter på min kylskåpsdörr.”

  1. Vädigt fin text Linus. Din Mamma gick bort alldeles för tidigt. Du skall veta att jag saknar henne också.

  2. Åh, jag som bor i utlandet ska be min moster att ta med sig tidningen när hon hälsar på snart. Vill gärna läsa din text, kram!

Kommentera

