Därför har jag aldrig tidigare besökt Pride.

När jag på lördag ska delta i ett panelsamtal tillsammans med Julia Skott och Victor BernhardtzNorrköping Pride om #prataomdet ur ett hbt-perspektiv blir det första gången jag går på en Pride-festival.

För några år sedan ställde jag i och för sig ut lite konst som var en del av Stockholm Prides program, men varken då eller någon annan gång har jag direkt deltagit på någon Pride-festival.

Kanske kan en del finna det märkligt med tanke på hur mycket och ofta jag skriver om hbt-frågor och utifrån ett hbt-perspektiv, men jag har länge haft ett komplicerat förhållande till Pride.

Under 90-talet och början på 2000-talet var det i mina ögon mer party än politik. Jag fattade personligen inte vad det var att fira. För mig var och är min sexualitet bara en naturlig del av mig precis som min ögonfärg.

Och jag fann inga skäl till att fira min ögonfärg heller.

Jag tyckte då att den viktiga politiska dimensionen var helt i skuggan. Det kändes mest irriterande att folk ville visa upp hur stolta de var, men inte ville lägga mer krut på att försöka förändra samhället som förtryckte dem.

Det var så jag såg på Pride väldigt länge. Men med åren har jag insett att Pride-festivalerna i Sverige har utvecklats och numera samlar några av de mest intressanta människorna, samtalen och föreläsningarna.

Under några dagar får normkritik, queerpolitik och hbt-frågor stå i centrum och alla politiska rörelser inom hbt-världen får förnyad energi och kamplust. Något den behöver i ett fortsatt strikt heteronormativt samhälle.

Pride handlar för mig om rätten till sin sexualitet, vilken den än må vara, och om människors lika värde. Och för vissa handlar det även om en känsla av gemenskap och inkludering som de aldrig har känt förut.

Att få känna sig som alla andra för ett tag.

Så jag har en helt annan inställning till Pride numera. Det innebär inte att jag ser det som ett måste att gå varje år eller ens överhuvudtaget. Men jag ser inte längre några hinder för att göra det.

Och det känns sannerligen trevligt att förlora min Pride-oskuld på lördag.

4 responses to “Därför har jag aldrig tidigare besökt Pride.

  1. Bra, Linus! Fast lika mycket politik som party, med intressanta diskussioner, debatter och möten, har det varit ända sedan 1998….. Men bilden av Pride (särskilt då i media) tog några år att ändra sig, eftersom man först var upptagen med det sensationella att se MÄN med halvnakna skinkor och paljetter i en parad, och ”TRANSOR”…!

    Roligast är när partyt ÄR politik!🙂

    • linus fremin

      martin, jag var ju väldigt ung då så jag gick ju mkt efter mediebilden också på den tiden.

      och håller med om att det är bäst när partyt är politik!

  2. För mig handlar pride mycke om att få träffa andra som är precis som jag för de är inte nått man ännu går ut med i min lilla håla har fått mycket vänner som jag har kvar från pride förra året då de var första gången för mig. Är jätte glad att jag gick och träffade andra som mig för jag kan känna mig helt säker och göra precis vad jag vill och känner för med min flickvän framför dom vilket jag inte direkt känner att jag kan när jag är med mina andra kompisar.

    Dom flesta vet att jag är bi och att jag har flickvän men man känner sig ändå uttittad när man är med dom och håller om henne. Pride gjorde att jag under den veckan kunde känna mig som mig själv.

    Nu i sommar gifter sig två tjejkompisar till mig och jag är jätte glad för deras skull, dom kunde gifta sig enbart för att dom hitta en präst som var bi, ingen tidigare hade velat viga dom så de är nått jag tycker man borde få fram att man ska ha rätt att viga sig och inte bli nekad av någon!!

Kommentera

