Att kunna må bra av att knulla runt.

När jag vaknade var det som någon annan. Jag försökte att hitta mig själv bland lakanen. På en mans sovande kropp. Men jag var aldrig där, egentligen. Jag hade lämnat mig själv.

Ensam.

Jag borde aldrig ha gått med honom hem. Eller med honom. Eller med honom. För oavsett hur de såg ut, luktade eller smakade så gav de mig egentligen inget annat än ångest.

Dagen efter, alltid dagen efter.

I min ungdom gick jag ofta hem med den man som bara kallade mig söt. Det räckte. Mannen som jag för en sekund trodde kunde få mig att glömma allt det som var sönder i mig.

Så jag lät honom ta på mig. Så jag tog på honom. Tänkte att med utlösningen skulle allt kännas bra igen.

Men det gjorde det sällan.

För jag hade alldeles för sällan sex utifrån min egen lust, min egen vilja. Jag gjorde det istället för att jag trodde att det hörde till min ålder, för att det förväntades av mig eller för att jag trodde det skulle lindra mina smärtor.

Det skapade egentligen bara nya.

För jag minns hur det var. Jag skrev dikter för att orka med det.

”kan jag leva med
att ytterligare någon lämnar sängen

för en dag vill jag endast minnas alla de jag har älskat

inte de jag bara sög av i en port
på en toalett eller i deras smutsiga förortsetta

jag kommer inte att ha någon att minnas”

Att knulla runt behöver självklart inte vara ett problem, utan kan vara både givande och kul. Men för mig var det då just ett problem då jag sällan gjorde det utifrån min egen lust, utan av andra anledningar vilket gjorde att jag bara mådde sämre av det.

Det handlar inte om vad som är ”ok” eller ”rätt” sexuellt beteende när det gäller hur många man knullar med och så vidare. Det handlar om att själv veta sin egen lust och sexualitet så att man agerar på de sätt som gör en lycklig.

Det hela bottnar i att formulera sin egen lust, sina egna gränser. Det är bara så som ens sexuella aktiviteter blir lustfyllda istället för ångestfyllda. För då gör man det man själv vill, och inte det som förväntas och krävs av en.

Det är något som kan ta sin tid, i takt med att man blir äldre. Det tog många år för mig att inse vad min lust var och hur den kändes på riktigt.

Vad lusten kan göra för mitt välbefinnande. Och hur det då inte spelar någon roll om jag ligger med en ny varje kväll eller med samma i flera år. För det sker utifrån mig, min lust, min vilja.

Så nu när jag vaknar gör jag det inte som någon annan. Jag behöver inte leta efter mig själv bland lakanen. På hans sovande kropp bredvid mig. För jag vaknar med ett utvilat hjärta.

Och en lust som får mig att vilja väcka honom.

3 responses to “Att kunna må bra av att knulla runt.

  1. Jag insåg faktiskt först flera år efter att jag hade slutat knulla runt att jag inte alls hade mått bra av det. Det var en jobbig insikt och det blev en svår tid när jag fick försöka reda ut för mig själv varför jag hade gjort saker. Jag tappade lusten fullständigt eftersom min egen sexualitet plötsligt äcklade mig.

    Under tiden som jag knullade runt tyckte/trodde jag att jag gjorde det för att det var kul. Och ibland var det det, men de flesta knull kunde jag, så här i efterhand, ha lämnat ogjorda. Samtidigt blev jag också sedd som frigjord och häftig av mina vänner och det peppade mig liksom ännu mer.

    För några år sedan kom jag till punkten då jag slutade ångra och grubbla, och det berodde till stor del på att jag fick diagnosen bipolär och att jag genom det på ett nytt sätt kunde betrakta de saker jag gjorde då jag var yngre. Jag förstod då att jag inte riktigt varit mig själv och att jag varit driven av sjukdom och därför inte kunnat göra vettiga och balanserade val och ta hand om mig själv.

    • linus fremin

      peaches, för det första är det inte lätt att som ung veta vad man mår bra av och det är svårare att motstå normer och förväntningar och krav, även när det gäller sex. så det är nog först när man har blivit lite äldre som man förmår reflektera över sig själv och sin sexualitet på andra sätt. det var det jag gjorde och som du verkar ha gjort.

      min poäng är att det är så mkt skönare efter att man har insett sin egen lust och bara agerar utifrån den. det man gjorde förut ska man inte ångra utan se som trappsteg till där man är i dag, men det är viktigt att kunna analysera sitt gamla beteende för att utveckla ett bättre. och självklart som i ditt fall är en del av det din diagnos.

  2. Pingback: På lördag pratar jag om det på Norrköping Pride. «

Kommentera

