Jag vill ha giftermålet, men inte äktenskapet.

Att gifta mig är en tanke som har varit mig främmande hela livet.

För att jag är bög och inte har tillåtits tidigare. För att jag är tveksam till den (heterosexuella) tvåsamhetsnorm som äktenskapet bygger på. För att jag har svårt för allt som har religiösa och traditionsbundna kopplingar.

Men framför allt för att jag inte tror på den livslånga kärlek som äktenskapet i grunden är byggd på. Visst är skilsmässa ett skitbra alternativ om det skulle behövas, men jag har tänkt att om jag ska gifta mig så ska det vara för livet ut.

Och om jag inte tror på livslång kärlek, hur kan det då bli möjligt?

Så äktenskap må passa för vissa, men inte för mig.

Jag påmindes om det när plöjde igenom de första avsnitten av TV4-serien Fyra bröllop. Det är ju en extremt heteronormativ och könsstereotyp programserie som oblygt hyllar äktenskapet som meningen med livet.

Nej tack.

Dessutom finner jag hela idén med att brudarna (männen de ska gifta sig med får ju knappt någon plats så klart) ska bedöma varandras bröllop. Varför gradera någon annans drömbröllop?

Så dumt, egentligen.

Men trots allt det så var det onekligen väldigt rörande att se människor med så mycket kärlek till varandra visa den. Och det är ju vad allt här i världen borde handla om: kärlek.

Men kärlek behöver inte äktenskap.

För just äktenskapet tycker jag glöms bort både i programmet och i stort när det gäller giftermål. Det handlar så mycket om festen, klänningen och blommorna. Men äktenskapet som man inträder då?

Läggs det lika mycket tanke på det?

Hur det kommer att påverka ens liv känslomässigt, praktiskt och även lagligt? Det blir självklart en omställning, men kan absolut bli en bra sådan så länge man är förberedd.

När jag såg programmen bekräftades bara min åsikt om att giftermål för mig inte handlar om ceremonin eller festen, utan om det kontrakt man skriver under, både för varandra och med staten.

Det är just det kontraktet som jag inte känner är något jag vill skriva under. Det sitter helt enkelt inte helt rätt med mina värderingar och åsikter. I alla fall inte där jag är nu i livet.

Men däremot vill jag gärna ha ceremonin och festen. Så länge jag slipper själva äktenskapet. För att visa sin kärlek till varandra inför familj och vänner ser jag bara som något vackert.

Så festen tar jag gärna en dag, bara jag slipper äktenskapet.

4 responses to “Jag vill ha giftermålet, men inte äktenskapet.

  1. Vi gjorde faktiskt lite tvärtom.

    Vi hade ett litet bröllop, bara med de närmaste, och inte så pretentiöst. Det som kostade mest var middagen för 20 personer, den blev jättelyckad, vi hade bokat på en restaurangbåt som ligger vid kajen här i stan.

    Vi tyckte att det som var viktigast var ju inte bröllopet utan att vi älskar varandra.

    Men det är ingen dum idé att ha en fest för att fira sin kärlek till varandra, det kan man ju ha i alla fall. Varför inte i samband med årsdagen sedan man träffades/blev ihop eller något🙂

  2. Det brukar vara ett problem har jag förstått, att man lägger så mycket möda och krut på själva bröllopet och inte alls reflekterar över vardagen och äktenskapet som kommer efter det. Man tänker sig att ”gifta sig” är den där storslagna ceremonin och kommer inte ihåg att tänka på att det är ett åtagande som egentligen börjar dagen efter bröllopet.

    Många bröllopsentusiaster ägnar ju ett helt år, eller mer till och med, åt att planera själva bröllopet och dagen efter finns bara tomhet och ”jaha, vad gör vi nu då?”.

    Jag har inte tittat på Fyra bröllop men däremot råkade jag se lite på den amerikanska serien Bridezilla då den sändes för något år sedan. Det jag reagerade på där också var att brudgummarna inte gavs någon plats överhuvudtaget. Jag tror att det är vanligare i USA än i Sverige, men hur trist är inte det? Mannen ska ju faktiskt också gifta sig men all fokus är på bruden. Han är liksom bara någon slags tillbehör, rekvisita.

    • linus fremin

      peaches, det är helt ok att planera sitt bröllop länge och väl så länge man lägger samma energi på sin relation. det är där det ofta brukar bli fel, speciellt i fallen med bridezillas som nästan skiter i relationen bara för att få det perfekta bröllopet.

Kommentera

