9: En låt jag kan dansa till.

Känns som att det passar att fortsätta med 30 låtar så här när det snart är helg igen.

9. En låt jag kan dansa till.
MadonnaRay of Light.

När jag var i mina tidiga tonår vågade jag aldrig dansa. Jag tyckte att jag dansade fult och dåligt. Så jag stod mest i ett hörn och stampade i takt.

Men med åren hände något och jag började att inse att dans inte behöver handla om att kunna flest moves eller ens ha någon taktkänsla.

Det handlar bara om ge hän för känslor.

Så jag började att dansa mer och har dansat sedan dess. Jag dansar varken särskilt avancerat eller snyggt. Jag bara dansar. Jag bara dansar.

Och ofta gör jag det till en Madonna-låt.

Jag älskar mycket av den musik Madonna har gjort under sin långa karriär. Men likt de flesta popartister har låtar snarare än hela album varit Madonnas styrka. Men med albumet Ray of Light gjorde Madonna slutligen sitt mästerverk.

Ett ytterst personligt och unikt popalbum.

Bland många guldkorn på det albumet är titelspåret det allra bästa. Jag fullständigt älskar Ray of Light. Det bästa med den är att den under sina nästan fem minuter hela tiden ökar i energi, i intensitet.

Precis som en bra danslåt ska göra.

Det är dessutom en låt som passar mitt sätt att dansa. Det vill säga helt planlöst tills jag blir helt svettig.

Satsar på det i helgen igen.

6 responses to “9: En låt jag kan dansa till.

  1. Lika a Prayer är bra också.

    • linus fremin

      åsa, åh den älskar jag! speciellt hur den byggs upp till värsta gospeln. ger mig rysningar.

  2. Du har ju en väldigt dansant farsa. Behärskar det mesta.

  3. Madonna är bara så bra. Dock tycker jag nog att hennes riktiga mästerverk är ”Confessions on a dancefloor”. ”Ray of light” är sannerligen en unik platta, men jag vet inte om nog många låtar på den skivan är bra nog (i relation till ”Confessions..”). Fast nu när jag tänker på saken så måste jag också nämna ”American life” som trots ljumma recensioner när den kom ut, i min värld är ett politiskt mästerverk.
    Om Madonna (?): http://www.youtube.com/watch?v=nw7IMYl5oU8

    • linus fremin

      simon, älskar confessions och american life också. tycker hennes senate album sedan ray of light har varit hennes bästa som just album. ser framemot när hon släpper nytt igen, dock gärna mindre r’n’b-influenser än på hard candy…

Kommentera

