Tre kärlekar, två händer och en biosalong.

Jag var förälskad.

Så pass mycket att jag varje helg satte mig på ett nattåg i 18 timmar till de djupaste svenska snåren. Varje gång jag steg av på perrongen sprang han och jag mot varandra.

Som man kunde då när man var tonåring och inget annat betydde något.

Vi gick på bio en kväll. Såg en indisk film. Jag grät mot hans axel. Och inget kunde betyda mer. Vi gick hand i hand genom staden och sedan skjutsade han mig hem till sina 16 kvadratmeter på sin cykel.

Det var en ostörd och vacker tid som fick sitt slut ett par år senare i vårt gemensamma hem vid västkusten. Hand i hand betydde i vår del av staden illvilliga blickar och hot om stryk på spårvagnen.

Inget betydde mer än att undvika ett krossat pannben. Och jag undvek de farliga gatorna, utan att veta att den riktiga faran fanns i mitt eget hem. Att det var där jag skulle slås isär.

Att det var där mitt böghjärta skulle krossas.

Jag var förälskad.

Det var år senare, tonåren var över och jag bodde i en stad där man lätt kunde gömma sig om man skulle vilja. Men jag gjorde det inte. Jag gick på bio. Såg en svensk film om homosexuell kärlek. En romantisk komedi.

Jag satt bredvid mitt livs hittills största kärlek. Grät mot hans axel. Gav honom en puss när stråkarna kom. Och inget kunde betyda mer.

Resten av besökarna i salongen var tio år yngre än oss. De var riktiga fjortisar. Varje gång killparet på duken kysste varandra eller bara kramade om varandra så buades det högljutt i hela salongen.

Någon kastade popcorn mot bioduken.

Jag släppte min kärleks hand. En tår letade sig över ögonkanten. Mitt härdade hjärta. Buropen trängde sig ända in dit, och jag hade aldrig kunnat tro det. Jag som trodde att jag hade varit med om allt.

Jag som trodde att jag aldrig skulle rycka till, känna samma sorts hårdnad bakom revbenen som jag kände under min tid västerut.

Först två kvarter från bion tog jag min kärleks hand igen.

Jag tror mig vara förälskad.

För jag spolar fram till nutid. Jag bor kvar i staden som aldrig har kunnat gömma mig. Jag syns för bra för det. Men det är ok. Jag har starkare ryggrad än någonsin. Går med huvudet mot himlen.

Jag går på bio. En skräckfilm, den fjärde i sin serie. Bredvid mig sitter en kille jag en dag kanske kommer att skriva kärleksdikter om. En kille som får mig att fnittra åt ingenting.

Trots att filmen inte är särskilt läskig gallskriker jag varannan minut. Tar tag i killens arm, gömmer ansiktet mot hans axel. Överdriver lite extra, för jag vill bara stanna där. Och inget kunde betyda mer.

För hans hår luktar som exotiska frukter.

Mitt hjärta slår snabbt, men inte på grund av blodet och läskigheterna på bioduken, utan för att jag sitter bredvid kanske världens sötaste kille och jag känner mig som 14 år igen.

En 14-åring som har druckit för mycket cola, ätit för mycket popcorn och har förälskat sig alldeles för fort. Men inget kunde betyda mer, där och då. Oavsett vad som än händer senare.

Efteråt i natten, på väg mot tunnelbanan, ville jag ta hans hand.

Och jag gjorde det, utan tvekan.

Vilken frihet.

Äntligen.

12 thoughts on “Tre kärlekar, två händer och en biosalong.”

  1. Vilken fin utveckling! Och vad glad jag blir när jag läser om kärlek. Vad underbart att du får uppleva allt det där fina igen. 🙂

  2. Otroligt fint skrivet. Popcornkastare och buare bör man inte bry sig om i fall som detta.

    Har förresten läst flera inlägg här nu och vill säga tack för att du tar dig tid att skriva! Du tar upp så viktiga och intressanta ämnen och du kan verkligen handskas med dem på ett bra sätt. Dessutom är det kul att få läsa en blogg skriven av en kille för omväxlings skull – jag har tyvärr haft ganska svårt att hitta sådana och man vill ju gärna få ta del av så många perspektiv på saker och ting som möjligt.

Kommentera

